-->

17 Feb 2010

WhAT is ReUniOn?? hehe..





with my fren-time raya haji ni hehe-


Reunion..adalah perjumpaan semula kawan-kawan lama yg dulunya 1 sekolah dan sebagainya..baru2 ni terdengar cite yg budak2 sek ku dulu masa aku form 1-5 nk uat reunion semula..alih-alih yg dtg pun x sampai 10 org pun..yg dtg tu pun kalangan member2 baik diorang gak..aku dalam kategori antara orang yg x dtg reunion tu hehe..

Actually ada byk factor yg sebabkan seseorg tu x dtg utk reunion..antaranya:-

1)Masalah pengangkutan-


bagi aku la ni adalah masalah yg paling basic sekali la..aku antara org yg mengalami masalah ini..seandainya kalau disediakan transport utk pergi dan balik..aku rasa Insyaallah ramai yg bakal dtg kot..x kisahla lau kena caj tambang transport, caj duit minyak ke.jnji bole datang dan balik pd masa yg dtetapkan..kalau ade yg bermurah hati utk tlg ambik dn hntr tu lagi baek..Cuma kena ikhlas laa kan..lau x ikhlas baik x yah ajak dr awal2 lg..penat menunggu berjam-jam utk org dtg mngmbil uk pergi reunion.

2)Masalah masa dan tempat yg tidak sesuai

Ini antara masalah yg malas tul nk layan..kalau nk uat reunion pun agak2 la..ni nak uat pn waktu malam..apa kes?kalau ada yg dtg naik bus awam tu x naya ke nak balik cmne nanti..tu belum lagi yg reunion extra punye siap bermalam di banglo ke mana2 ke..tu lgi haru..sape yg nak join..tmbh2 lau bercmpur laki pmpuan..huhu..

3)Masalah Duit

Selalunya kalau nk uat reunion yg best nyer..kena la share duit kan..kalau nk reunion yg lebih meriah..duit pun kena la kuar yg byk gak..jadi susah gak lau kena bayar mahal2 kan..sedangkan ada gak yg dtg reunion tu pn bukan makan byk pun..stkt jamah sikit jee selebihnya bersembang ngan teman lama, tp pe pn cian gak ngan org yg menganjurkan reunion ni..bukan sng..nk kmpul duit..konform2 die kena guna duit die dulu utk organize sume..pastu alih2 ada yg dtg x byr duit lak..lau ade yg x mkn byk tu x pe la gak kan.
yg paling x best byk makanan x hbis…membazir lak jdnyer..lagi x best bile org yg dh janji nak dtg tiba2 x dtg sdgkan kita dh bajet mknan cukup2..mmg hot la gak..tp bagi aku kalau kena bayar harga yg berpatutan aku x kisah..aku ok jer..

4)Masalah utk bertemu semula

Kalau masa sekolah dulu ada yg bergaduh-gaduh,benci-membenci,putus cinta or sahabat ini bermakna golongan ni la yg akan hadapi masalah ini hehe..Biasanya kita keberatan utk dtg reunion kerana x mahu terserempak atau bertemu semula dgn org yg kita x suka.kita x mahu mengingati kenangan lama..jdi utk elak rasa sakit hati kalau berjumpa semula so x yah dtg la jwbnyee..

5)MaLu dan SegaN

Ni aku rasa ramai yg menghadapi dan mempunyai perasaan ini..aku pun x terkecuali hehe..kebanyakan pasti berasa malu dan segan utk pergi perjumpaa reunion..Selalunya org yg merasakan hidupnya kurang berjaya dari kwn2 yg lain pasti tidak mahu datang ke reunion mcm ni..kerana biasalah mcm2 soalan kena tnya t..jadi disebabkan drp malu baik x yah dtg..disamping itu,jika kita kurang rapat dengan org2 yg mengorganize kan reunion ni mesti kita segan nak dtg sebabkan kita tidak begitu mengenalinya,cakap pun berapa kali je masa sek..ntah2 x pernah bercakap pun masa sek or mungkin sebab kelas berbeza jd of course la rasa segan nak dtg..mungkin takut dipinggirkan dan jd kera sumbang kt situ..tmbh2 geng2 kita pun x nak dtg jdi bertambah segan la jwbnyer..hehe

6)Masalah Sibuk

Ni antara alasan famous la kalau x nk mghdiri reunion…ada yg sibuk kerja x dpt cuti dan sebagainya..ada gak yg buat2 sibuk sdgkan x sibuk mana pun..sengaja x nak pergi..ada yang sibuk ngan anak2..nak urus hal ehwal anak-anak bagi yg dh kahwin la..jd susah nk dtg..kalau bawa anak sekali dtg reunion leceh la plak..nanti meragam lak susah t.
.nak bawa suami…kdg2 suami jual mahal x nak dtg utk teman atas alasan sibuk..jd x dpt la pergi.hehe..selain itu ada gak yg jual mahal x nak dtg reunion2 ni sbb die rasa x bawa faedah pun nk jmpe kwn2 lama or sememangnya die x de kawan pun kt sek tu hehe..jdi die bagila alasan sibuk..aku pernah jmpe org yg mcm ni..mmg hampeh ja..berlagak tul rasa nak sound je..kalau ikut hati..ish3x..

7)Kurang Menarik

Seandainya reunion pada kali pertama yg dibuat tu kurang menarik or kurang kurang berjaya,di samping byk perasaan x puas hati yg timbul dri kalangan org2 yg menghadiri reunion tu akhirnya akan menyebabkan reunion yg seterusnya akan diboikot oleh mereka..jd susah la nk dpt kerjasama kali kedua di kalangan kawan2 dh sbb ramai yg mogok x nak dtg dh..


Ni antara faktor2 yg dpt aku pikirkan setakat ni la hehe..mungkin ada banyak factor lain..tp aku rasa tu antara factor utama kawan2 x dtg reunion..tp pe pun aku salute dan tabik la pada org2/mber2 yg rajin nak uat reunion ni..bukan sng nk urus reunion ni..nk handle makanan, tmpt lg..nk jmput dan pujuk org suruh dtg lg..bgusla ada yg rajin cmni nk eratkan silaturrahim..semoga usaha depa ni dihargai oleh semua la.

So alang2 dh bukak topic reunion ni aku nak cite skit pglman aku time gi reunion dulu..reunion ni utk budak2 form 6 la..dalam tahun x silap aku dis 2008..masa ni aku masih belajar kt UM lg.n reunion ni diadakan pada hari Raya Haji..so ramai la gak yg beri alasan hari raya jd x leh dtg..huhu..awalnya aku pun x nak dtg atas beberapa faktor2 yg disebutkan diatas tu..namun aku telah didesak dan dipujuk oleh member aku yg nak sangat pi…maka aku setuju la gak dlm keadaan paksa rela..disamping turut dijanjikan yg kami akan diambil dan dihantar oleh mereka dgn keta..aku mang rasa cm segan je nk pi hehe..tp pi gak la..disebabkan aku dh setuju nak pi..so aku pun try la ajak member 2 yg lain utk bagi lg meriah la reunion tu..mmg susah nak pujuk member2 aku yg beberpa org ni..nmpk mmg knform x nak pi..setelah aku pujuk,aku beri alasan dan pujuk lg..akhirnya depa pun stuju nk pi..susah gler aku pujuk..jd dgn kehadiran mber2 aku ni..bertambah ramai la yg dtg reunion tu..jd kredit patut dpt kat aku la sbb aku berjaya pujuk depa dn meramaikan lagi org yg dtg reunion ni..kalau depa x dak mmg sikit je la bilangan yg dtg..hehehe..

Ada gak sorang minah ni aku try la sms die ajak dtg..walaupn dia x sama kelas ngan aku tp aku kenal die lama dh masa dr sek lama aku lg..tp minah ni berlagak lak..sdgkan masa form 2 dulu kteorg ckup rapat..skrg ni berlagak lak..hampeh tul..teringin je aku nak sound die..heeee…jahat2 aku pun aku simpan lg number fon die..Cuma mgkin jarang msg la..tp die lngsung x ingt aku sape..bile dh prkenalkan diri pun die cm acuh x acuh je..siap ckp x nk dtg..sbb hari raya la..apa la..ingat kiteorg x berhari raya gak ke..dh la speaking ngan aku tp by sms la..balas msg pun mcm nak x nak je..rasa ringan je jari aku utk taip yg die ni sombong..tp x sampai hati sbb malas nk gaduh..last2 lepas dr tu x pernah nya msg aku..sdgkan number aku dh ada..bara tul aku berlagaknyer..mcm laa kteorg trhegeh-hegeh.. die tu masuk USM pun nak berlagak ker!!??org masuk UM pun x kata apa..relax jer..masih berpijak pada bumi yg nyata lg..org lupa diri cmtu la..’

Ish dh masuk sesi luahan x puas hati lak hehe..biarkan la..suka hati die la..ada aku kisah..benda dh berlalu..jgn dok kenang..

Berbalik pada reunion tu..masa nak gi reunion tu adalah beberapa masalah yg timbul.menguji kesabaran la jugak..ibarat menunggu buah yg x gugur je masa tu..huhu..dipendekkan cite..kmi pun smpai..so bersembang la dgn mber2 yg lma x jmpe..dan kmi sume x lepaskan peluang utk bergmbr sume..aku lak time tu x bwa kamera sbb kamera ada kt umh sewa kt KL..jd harap hp jela ngan kamera org lain.lupe nk ckp reunion ni kt tepi pntai dkt ngan Quensbay.. kteorg uat barbeque..rajin tul depa pi memanggang ayam sume hehe..cm aku byk tgk jer mlz nk cmpur sbb segan..hehe..selebihnya byk brgmbr dn bersmbang..mkn pun ade la sikit2..x byk pun..sbb bile aku balik umah aku terus rasa lapar ni msti gerenti time reunion tu aku makan sikit jer sbb tu balik je umah trus lapar dn gi makan nasi hehe..

Tp pe pun walaupun time hari rya..tetap enjoy la..reunion tu..dpt jmpe teman2 laama..ramai gak yg dtg..ok la tuh..kejayaan bersama..
Kenangan manis la gak waktu reunion tu..walaupun bukan smua yg dtg..at least ada gak usaha ke arah utk mengeratkan silaturrahim antara 1 sama lain..

Chaiyok2x

p/s:heran..susah nak ajak budak2 cina atau India utk join reunion..jika yg anjurkan reunion tu adalah budak melayu..depa ni uat derk jer..or mungkin diorang ni x dpt info or mang x nak join pun..jd akhirnya yg dtg pun sesame melayu jela..kaTa 1 Malaysia..apa kes??



bergambar bersama-sama,ramai gak yg dtg =)


kenangan manis..


ni lak reunion antara geng2 kteorg jer hehe..pon dlm waktu hari raya gak ni hehe


di tepi pantai yg indah lalalaa..


kenangan 2005..with pengetua..









































Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017