-->

4 Mei 2011

SeLaMat BerTuNaNG LiNdA n KisaH Aku & LiNda





ASSaLammUaLaikum..okey pada 1 Mei yang lalu..kawan baik aku masa sekoLah2 dulu telah selamat mengikat tali pertunangan dengan jejaka pilihan hatinya yg bernama Azri..Majlis berlangsung dirumah makciknya di FarLim..Kawan aku ni namanya Linda..kelihatan amat cantik dengan solekan serta tema majlisnya yg brwarna biru..orangnya putih melepak mcm Chinese so pakai warna apa pun mmg cantik kan..so aku nak ucap SeLamat BertuNang Linda..mga kekal abadi dan bahagia sentiasa…diorang bertunang beberapa bulan saja dan majlis perkahwinan akan berlangsung dalam tahun nih juga iaitu dalam bulan November..akad nikah 25 Nov kot..lau x silap n kenduri 27 Nov kot..sayangnya kenduri uat jauh la plak kat gelugor nun..kalau die uat kt dewan kat umah aku kan senang..dekat gilerr..dgn selamba je aku jalan kaki berapa langkah dh sampai hahaha..namun die cakap dewan banyak org dh tempah awal2..tu yg terpaksa buat kat tempat yg jauh…emmmmm…

Aku kenal Linda sejak dari Form 1..rupanya masa sekolah rendah..die masuk sekolah di Sek Air Itam yakni disebelah sekolah aku iaitu Sek Sri Aman..so walaupun sekolah sebelah2 aku x kenal die hehe..aku kenal abang die dulu sbb pernah satu tempat mengaji, Abang die sama umur dgn die n muka diorang agak seiras juga la..Abg die lahir bulan Januari, manakala Linda lahir bulan Disember..kirenyer Linda dilahirkan x cukup bulan masa tuh..so masa form 1 kami satu kelas n duduk dekat2 dlm kelas tuh..so first sekali aku tanya nama die n tnya sama ada die ada abang kan?n die mangaku..n aku cakap la muka die ngan abang die nak sama..tu yg aku tnya tuh hehe..so lepas dari tuh kami jadi kawan baik laa..walaupun masa form 1 die lebih rapat ngan orang lain tapi semakin lama kami makin rapat la..masuk form 2..kami kelas dh x sama..die masuk kelas 2sm 4 manakala aku masuk kelas 2sm2..masa tuh kami sekolah waktu petang..kelas dh x sama..n masa form 1 aku dh start naik bus sekolah..n Linda plak naik bus awam..so disebabkan susah nak naik bus awam nih sume..linda pun datang umah aku n cakap bapa die suh naik bus sekolah senang kit..n tnya kat aku sama ada die leh x naik sekali bus sekolah yg aku naik tuh..aku ingat lagi bus sekolah tuh bernmbor C18 kot lau x silap..dh x  brp ingat n apek cina yg bawa bus tu..so aku pun seronok la ada geng leh naik sama2 bus sekolah tuh

So walaupun kelas x sama..kami tetap gak rapat la..sebab kami naik bus sekolah yg sama..kadang2 kuar sama2 gi komtar..Masuk Form 3..kami dh sekolah pagi..n aku masih x sama kelas ngan Linda..die masuk 3SM4 kot.manakala aku masuk 3SM1..mmg tension aku masuk kelas nih..geng aku sume byk masuk kelas 3sm2..Aku termasuk dlm kelas budak2 pandai..tensionn dlm kelas tuh..byk budak Cina..budak melayu berapa kerat jer..masa nih hubungan aku dan Linda dah renggang sikit, sbb kelas dh x sama n die dh berhenti naik bus sekolah..manakala aku plak aku hanya naik bus sekolah pada awal bulan saja..lepas tuh aku pun dh berhenti naik bus sekolah tuh..sebaliknya beralih pada 1 bus sekolah yg lain nmbor bus tuh B90 kot..Bile kita naik bus nih kite bayar dlm 60 sen ke seringgit aku pun x ingat dh..kirenyer kita bayar ikut hari yg kita naik la..kalau x naik bus tuh hari tuh so x pyh bayar laa..so kadang2 bus nih x mai amik terutamanya masa balik..kdg2 mai..kdg tak..so pandai2 la naik bus awam pastuh..Masa form 3 nih aku dan Linda ada mengikuti 1 kelas tusyen..untuk PMR laa..tapi disebabkan kami balik Sek lambat n kelas tusyen start awal jd mmg selalu terpaksa berkejar-kejar ke kelas tusyen kerana dh terlewat..n kami juga kena berjalan kaki agak jauh krn kelas tusyen tu terletak kat simpang masuk kawasan umah kami so kena la jalan dan jalan..akhirnya Linda x tahan nak terkejar-kejar sume..die pun berhenti..manakala aku plak..aku teruskan sampai ke akhirnya

kemudian masuk la Form 4..keputusan PMR aku cemerlang la jugak..tapi aku x minat matematik & Sains n aku x rasa aku boleh bawa subjek tuh kalau aku amik aliran sains..so aku pilih aliran Sastera dan pilih kelas 4SS3 utk subjek Perdagangan & Geografi..well Linda pulak masa nih die dapat kelas 4ss4 aliran sastera juga tapi subjek Sastera..so aku pujuk Linda suh merayu kat cikgu supaya dia dimasukkan dlm kelas aku..so die dgn sorang lgi kawan die iaitu Izatul pun tryla..n akhirnya die berjaya masuk kelas yg sama dgn aku untuk 2 tahun iaitu 4ss3 dan 5ss3..n kelas nih xde budak cina yg paling ramai dlm kelas nih adalah budak Melayu n Budak India..well tension gak masuk kelas nih sebab kebanyakkn budak melayu dlm kelas aku nih ada masalah disiplin..cikgu2 byk pandang serong kelas aku nih..tension gak..kite yg xde kena mengena pun kena tempias jugak..so masa nih aku dan Linda pun makin rapat la jugak..walaupun dlm kelas die sering sama2 ngan Izatul..tpi aku x kisah sbb aku ramai kawan masa nih..aku baik ngan ketua Ting iaitu MasNi,Fadilah,Suraya dan ramai lagi laa..mmg besttt…

Masa Form 5 aku mmg x ambik kelas tusyen pun..malasss hehe..walaupun kat sekolah ada sediakan kelas tusyen tambahan selepas waktu sekolah..aku tak amik juga..bunyi je loceng aku pun terus gi kejar bus nak balik umah hehehe..masa nih Linda n lain2 kawan aku kebanyakannnya amik la kelas tambahan yg dianjurkan oleh pihak sekolah..percuma rasanya..aku x ingat sgt..aku rasa malas nak duduk kat sekolah lama2..aku selesa belajar sendiri..belajar dengan cara aku sendiri..n ResuLt SPM aku pun not Bad juga la..n lepas SPM nih aku langsung x mohon nak masuk Universiti..entah rasa mcm x bersedia lagi masa nih nak masuk U..aku lebih prefer untuk masuk ke tingkatan Enam (Form 6) walaupun ramai yg kata Form 6 tuh susah..aku x kisah nih yg aku nak..aku teruskan juga apa yg aku nak..n paling best Linda pun dapat masuk form 6 juga..ada geng lagi..n seklah baru nih x jauh ngan sekolah lama aku dulu..Cuma kena jalan sikit jela..apa yg bezanya Sekolah kali nih adalah sekolah campur..manakala sebelum nih aku dan Linda bersekolah di sekolah perempuan..so mula2 bila bersekolah campur laki perempuan nih memang kekok sikit la..dh lama2 tuh siap leh gaduh, bertekak sume..hehehehe..

So bermula lah perjalanan aku dan Linda di tingkatan 6..cabaran paling besar sekali untuk aku adalah subjek wajib iaitu pengajian Am..hahaha..aku paling lemah sekali bab2 nak melukis Graf 2 nih sume..aku x suke nak kire2..tapi akhirnya xde masalah..manakala Linda pula bergelut dengan subjek SejaRah..die selalu tulis jawapan keluar tajuk..tapi kami semua berusaha untuk atasi masalah masing2..hubungan kami pun rapat..bile bunyi loceng kami x kan balik lagi..kami akan tunggu dalam sejam or sejam lebih dulu..dlm kelas..bukan pe saje bagi budak2 lain balik dulu..jadi nanti stesen bus tuh xde la penuh sgt kan bila kami sampai nanti kan..lebih selesa x berebut-rebut..n masa nak berjalan ke stesen bus tuh mmg agak jauh la n panas giler maklumlah waktu petang kan..so aku dan Linda akan bukak payung masing2..sorang satu payung okey hehe..sorang payung warna Pink sorang lagi payung warna Biru..lepas tuh tggu la bus..kalau nasib baik dapat la naik bus yg berhenti kat depan kawasan umah..tapi selalunya mmg kena naik bus FarLim..pastu kena turun n jalan lagi..huhu..tapi aku paling x gemar bila naik bus Farlim tuh die akan berhenti kat depan sek Cina dulu..n masa tuh mmg time diorang balik..huhu..sume berebut-rebut naik..n dgn badan bau peluh sume..grrrr diorang berhimpit kt depan pintu bus…so mmg susah la aku ngan Linda nk turun..tensionnn sgguh time nih..

Bila dapat turun bermulalah sesi berjalan ditgh panas..so masing2 mula bukak payung balik n jalannnn...jln punye jalan sampai la ke Sunshine Farlim..bile dh sampai kami pun masuk ke dlm tuh untuk nikmati udara sejuk (ECON/AC/Penghawa dingin)dlm Sunshine tuh..kadang2 singgah beli belah..kadang2 lalu jer..pas dah lalu..sampai la kat kawasan belakang sunshine..so kami bukak payung balik..n jalan lagi...pastu ada tempat makan (astaka) kat situ..mmg kami akan singgah tiap2 kali lepas balik sekoleh..bukan untuk makan tapi untuk beli Air ..air minuman kegemaran kami yg selalu kami pesan adalah MiLo Ais..mmg haus gilerr time nih..maklumlah berjalan jauh kan..tengah panas pulak tuh..
Disebabkan hampir tiap-tiap hari balik sekolah kami akan singgah ke 1 gerai untuk beli MiLo Ais..kakak yg tukang buat Air tuh sampai cam n kenal kami..dasyat tak kami..nmpk sgt muka milo ais dah hehehee..bile baru2 nih aku dan Linda singgah..kakak tuh masih lagi cam n kenal kami..haha kuat sgguh daya ingatan kakak tuh yer..so bila dah beli Air tuh kena jalan lagi untuk sampai ke rumah..jadi milo ais yg dibeli tuh mmg akan habis sebelum sampai ke rumah ehehehe..nmpk sgt kehausan kan hehe..begitula cerita perjalanan pulang kami dari sekolah..so x lama lepas tuh STPM laaa..so aku dan Linda pun sepakat share duit dan tempah teksi sapu untuk kesekolah tiap2 kali ada peperiksaan..dan akhirnya keluarla result StPm dan alhamdulilah Result aku cemerlang juga.. =) ..result Linda pun okey.

Disebabkan kami kenal dh lama n rapat..so secara x lansung kami kenal la keluarga masing2..family Linda sume kenal aku..termasukla dgn bapanya sume..makcik die pun kenal gak ngan aku..begitu juga sebaliknya..Linda nih sememangnya pandai bergaya..sentiasa ada stail lah n ikut fesyen terkini..die juga x segan2 nak bergya..berbanding aku yg mmg kot situ jer..xde yg berubah..anyway kire okey laa..walaupun die sentiasa bergaya..die x segan or malu kuar ngan aku..maklumlah kalau nak dibandingkan dengan penampilan..mmg mcm langit dgn bumi jer..hehe mcm org kampung ngan org Bandar jer..tapi aku releks jer..aku jadi diri aku hehe..aku nih jenis yg x control2 ayu nih sume..aku redahh jerrr hehehe..
Kemudian ALhamdulilah..berkat usaha aku sendiri dan juga rezeki aku..aku dapat tawaran masuk universiti di UM..n aku pun pergilah KL..n belajar disana..



Manakala Linda pula x berjaya masuk ke Universiti..tapi pastu die bekerja sekejap di Giant((P.Mall) kot lau x silap..pastu die bekerja di 7 Eleven pula..n kini die dapat kerja Kerajaan dah sbg kerani kaunter kat Hspital..(lebih kurang mcm tuh la keja die)n bile dh ada kerja tetap die pun dh bertunang..tggu masa nak kahwin pulak la..Alhamdulilah kehidupan peribadi dan kerjaya Linda berjalan seiring..dulu masa sekolah dulu..linda selalu sebut nak kahwin tahun 2012..x sangka awal setahun lak hehe..dah jodoh kan..antara kami berenam..wani kahwin dulu pada Jan 2009..diikuti Sariaz Feb 2011 dan Linda pada Nov 2011..wah x sangka sariaz dan linda akan kahwin dalam tahun yg sama hehe..yg lagi tiga tuh x tahu laa hehehe..klah..setakat ini sahaja karangan aku hehehe..sorry pada yg membaca entry nih..entry nih agak panjang sikit hehe..maklumlah tiba2 mood nak menaip tuh datang panjang la jawabnyer ;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017