-->

19 Mac 2012

GaJi AmaH Indonesia RM700 Untuk buat hanYa 1 KerJa sahaJa!!

Assalammualaikum..
Sejak sehari dua nih..akhbar2 di Malaysia banyak membincangkan mengenai isu Pembantu Rumah Indonesia..Ingatkan dh settle bila perjanjian dh dibuat..tpi lain plak yg jadi..
ada ke patut Gaji RM700 untuk buat satu kerja rumah..
Kalau dulu kita amik pembantu rumah bayar dlm RM500-600 untuk buat semua kerja rumah misalnya memasak,mengemas,jaga anak,membasuh baju dll..tapi kini mereka hanya akan buat hanya satu kerja seperti memasak sahaja dan gaji yg harus dibayar pada mereka RM700..dan kerja2 rumah lain mereka x buat..kalau nak kena amik pembantu rumah satu lagi untuk buat kerja menjaga anak sahaja fuyoo biar betul..Ini bermakna jika Majikan nak pembantu rumah tuh buat mcm2 kerja rumah seperti memasak,membasuh,mengemas dan jaga anak,mereka terpaksa mengambil seramai 4 pembantu rumah untuk siapkan kerja2 mereka mengikut pengkhususan mereka..dan bayangkan 4 pembantu rumah dan setiap sorang harus dibayar RM700..pokai la majikan mcm tuh..n bila pembantu rumah tu balik indonesia mereka jadi jutawan laah yer..

Aku mang x setuju langsung pasal isu ni..hahaha..mcm melampau sgt tuh..dah lebih tuh...PM sendiri terkejut dan hairan mcmmana isu ni boleh timbul..bincang lain keluar lain...mmg x logik betul la Kerajaan Indonesia nih..leh plak gitu..sesuka hati gitu..benda nih lau jadi kenyataan x tahu laa aku..ada ke majikan nk ambik pembantu rumah lagi haha...xpe kita tggu dan lihat je apa yg jadi seterusnya....

Tiada ulasan:

Catat Komen

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017