-->

12 Nov 2016

38 Task Force - Korean Drama Review

Review Drama Korea - 38 Task Force

Assalammualaikum..
Rasa macam dah lama tak buat Review Drama Korea ni, sedangkan dah banyak drama yang dah disiarkan ni. So hari ni tiba giliran Drama Korea yang bertajuk 38 Task Force / Police Unit 38 / 38 Revenue Collection Unit. Drama ni ngam2 16 episod dan release pada 17 Jun hingga 6 Ogos yang lalu.  Antara pelakon yang membintangi drama ini terdiri daripada Seo In Guk, Ma Dong Seok, Soo Young (Girl's Generation), Song Ok Suk, Heo Jae Ho, Ko Kyu Pil, Lee Sun Bin, Ahn Nae Sang, Jung In Gi, Oh Dae Hwan dan ramai lagi. Pengarah dan Penulis Skrip drama ni adalah orang yang sama mengarah dan menulis skrip untuk drama Bad Guys (2014) yang turut dilakonkan oleh Ma Dong Seok. Drama ini juga mendapat rating paling tinggi dalam sejarah channel OCN di Korea. dan ternyata jalan cerita drama ni memang gempak dan awsome walaupun ianya memfokuskan tentang isu cukai. Seo In Guk memang bijak memilih drama2 yang best untuk dilakonkannya seperti drama ini dan tak sangka juga, Seo In Guk dan Oh Dae Hwan turut reunion sekali lagi selepas drama ini dan berlakon bersama semula dalam drama terbaru Seo In Guk iaitu King Of Shopping Louis / Shopaholic Louis. 
Berbalik pada drama ini, ianya mengisahkan tentang pekerja kerajaan yang tugasnya untuk memungut cukai namun mengalami kesukaran untuk memunggut cukai di kalangan orang kaya yang mempunyai tunggakan cukai yang sangat banyak, namun sangat liat untuk membayarnya. Banyak helah yang mereka gunakan untuk membuatkan team pemungut cukai menjadi buntu dan sakit hati kerana mereka akhirnya terpaksa memungut cukai dikalangan orang miskin dan yang kaya terlepas. Akhirnya ketua salah satu unit team pemungut cukai iaitu Baek Sung Il terpaksa bekerjasama dengan beberapa orang penipu dan penyamar yang bagus dalam kerja mereka iaitu Yang Jung Do, No Bong Sil, Jang Hak Joo, Jung Ja Wang dan Jo Mi Joo untuk mencari jalan bagi menipu serta memungut cukai bagi pihak team pemungut cukai. Bila diorang start bekerjasama tu memang menarik habis, kreatif betul diorang cari jalan nak menipu orang kaya yang liat bayar cukai ni, bila dapat tipu, duit orang kaya yang diorang dapat tu akan digunakan untuk membayar cukai. Takde banyak scene2 cinta cintun dalam drama ni, walaupun watak Mi Joo ada hati dengan Yang Jung Do dan Sung Hee pula adalah ex girlfriend Y.Jung Do, namun diorang tak bercinta pun.
Soo Young nampak biase- biase jer dalam drama ni tapi Lee Sun Bin memang lawa betul haha, tambah2 die berada dalam team penipu, macam2 stail die menyamar. Watak - watak jahat dalam drama ni memang nampak betul - betul jahat, tak padan dengan tua, kaya dan ada duit banyak tapi tak nak banyak cukai langsung. Hal ini diburukkan lagi dengan Datuk Bandar yang menjadi ketua tertinggi team pemungut cukai tu pun sebenarnya makan rasuah dan bersubahat dengan semua orang kaya yang tak nak bayar cukai tu. Ma Jin Suk menjadi orang pertama dalam list diorang untuk ditipu dan mereka berjaya menipunya dan mendapatkan wang yang banyak sekaligus membayar cukai bagi pihaknya. Selepas itu Ma Jin Suk akan berubah menjadi baik dan join team pemungut cukai + team penipu untuk menolong mereka memungut cukai di peringkat terakhir iaitu memungut cukai untuk Choi Chul Wo yang sememangnya sangat licik. Lagu tema / OST 38 Task Force ni sangat best okey, memang awsome sesuai dengan jalan cerita, aku masih teringat-ingat OST drama, sekali dengar dah rasa syok haha. Selain tu watak polis yang bernama So Jae Sung tu agak misteri gak pada awalnya sebab die selalu memantau pergerakan Yang Jung Do macam obses pun ade gak. 
Aku ingatkan polis tu baik dan tak nak Yang Jung Do tu menipu orang lagi dan masuk penjara tapi sangkaan aku salah, sebenarnya polis tu memang jahat, die memang sengaja pantau pergerakan Jang Jung Do kerana risau Y.Jung Do akan balas dendam padanya kerana pernah mengkhianati ayah Yang Jung Do suatu ketika dulu. Apapun aku suka tengok diorang semua bekerjasama, kreatif habis, namun dalam banyak - banyak penipuan yang diorang lakukan, penipuan terhadap Choi Chul Wo lah yang paling susah untuk dilakukan, rancangan diorang pada peringkat awal tak berjaya kerana Choi Chul Wo sudah dapat mengagak rancangan diorang. Namun akhirnya diorang berjaya juga walaupun Yang Jung Do akhirnya terpaksa mengorbankan dirinya untuk masuk penjara. Kiranya ending drama ni happy ending apabila semua watak jahat akhirnya tewas tapi sad ending gak laa sebab Yang Jung Do kena masuk penjara tapi ada twist pada endingnya bila Yang Jung Do secara tak sengaja bertemu dengan Park Woong Cheol yang mukanya mirip dengan Baek Sung Il di penjara. Sebenarnya watak Park Woong Cheol ni adalah dari drama Bad Guys so diorang sengaja bawakan kembali watak ni masa ending drama ni, pandai betul diorang buat suprise ending gitu. Bagi yang tak tengok drama Bad Guys sebelum ni mungkin akan konfius sikit dekat ending drama ni. Bagi yang dah tengok memang faham sangatla kan hehe.
Aku rekomenkan korang tengok drama ni, memang berbaloi tengok drama ni sebab fokus jalan ceritanyer juga berbeza dari dari drama2 lain, unik dan menarik. Memang puas hati tengok drama ni dan aku bagi drama ni markah penuh 10 bintang gitu 10/10 hehehe. Jarang aku bagi 10 Bintang untuk drama2 yang aku tengok sebelum ni, maknanya drama ni memang best.

1 ulasan:

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017