-->

14 Jul 2016

Jackpot - Korean Drama Review

Review Drama Korea - Jackpot, The Royal Gambler, Daebak, Korean Drama Review, Review By Miss Banu, Blog Miss Banu Story, 2016, Jackpot Cast, Pelakon, Jang Geun Seuk, Yeo Jun Goo, Choi Min Soo,
Review Drama Korea - Jackpot

Assalammualaikum..
Hari ni cam biasa nak buat Review Drama Korea yang bertajuk Jackpot / The Royal Gambler / Daebak yang dah habis aku tonton baru-baru ini. Drama ini dibintangi oleh Jang Keun Suk, Yeo Jin Goo, Jeon Kwang Leol, Choi Min Soo, Lim Ji Yeon, Yoon Jin Seo dan ramai lagi. Drama ini mempunyai 24 episod dan merupakan antara Historical Drama yang paling aku suka setakat ni hehehe. Setiap episod drama ni penuh suspen dan menarik sampai tak sabar nak tunggu episod seterusnya. Pelakon2 yang berlakon drama ni juga best2 macam Jang Keun Suk yang dah lama tak nampak die berlakon, last nampak die berlakon dalam drama Bel Ami (2013) bergandingan dengan IU. Rasanya kalau tak silap aku lah kan, ni juga adalah kali pertama die berlakon dalam historical drama ni, selalunya die berlakon dalam drama moden gitu. Selain itu, walaupun masih muda tapi Yeo Jin Goo menampilkan lakonan yang mantap terutama bila lepas die jadi Raja tu. Choi Min Soo pun ada berlakon dalam drama ni, die memang sangat sesuai berlakon jadi raja yang ditakuti tu, cara die berlakon memang menyakinkan betul.
Namun agak pelik juga bila watak heroin dalam drama ni macam tak penting jer, pastu watak heroin cite ni dimatikan dalam episod yang agak awal juga. Tapi memang watak heroin drama ni takde fungsi pun sebab asyik nak balas dendam jer kerjanyer hehehe so baik takde dari ade hahaha. Kalau watak heroin ni dikekalkan akan wujud plak cinta tiga segi bagai kan, so baik fokuskan kat watak2 yang penting dan memberikan impak gitu. Di episod pertama dan kedua drama ni memfokuskan tentang kisah hidup dan hubungan antara Baek Man Geum, Sookbin Choi serta Raja Sookjong dan juga penglibatan Yi In Jwa yang menjadi penyebab utama yang membuatkan Sookbin dari seorang hamba dan juga isteri Baek Man Geum akhirnya berjaya menjadi Isteri Raja. Di episod kedua dan ketiga drama ni diceritakan juga tentang kelahiran Baek Dae Gil yang tak cukup bulan namun dah berdepan dengan ancaman bahaya sebelum akhirnya die dibela oleh bapa angkatnya iaitu Baek Man Geum. Apapun aku suka tengok perubahan karakter atau perangai Baek Dae Gil yang awalnya bersifat kebudak-budakkan, suka memberontak tapi akhirnya die berubah menjadi seorang yang matang, dan bijak.
Begitu juga dengan watak Yeoning lakonan Y.Jin Goo yang awalnya seorang yang friendly dan baik hati namun setelah die menjadi Raja Yeongjo menggantikan abangnya, perangai die mula berubah menjadi sangat tegas, sukar mempercayai orang lain serta kesunyian. Die juga sentiasa curiga dengan Baek Dae Gil kerana risau kalau2 Baek Dae Gil berubah fikiran dan cuba menuntut haknya sebagai pewaris takhta sebab Baek Dae Gil juga anak raja dan juga abang kandung kepada Yeoning. Walaubagaimanapun sejak awal lagi Baek Dae Gil sememangnya tidak berminat untuk menjadi Raja dan memilih jalan untuk menjadi rakyat biasa saja. Awalnya aku konfius gak dengan Yi In Jwa ni sama ada die ni baik ataupun jahat tapi memang sah die jahat lah hehe. Cuma aku heran gak dengan Raja Sookjong yang sentiasa alert dengan tindakan dan taktik Yi In Jwa ni namun memilih untuk diam dan memerhati saja, patutnya die kena bunuh Y.In Jwa tu awal2 lagi. Pastu ada gak scene2 yang buat aku terfikir sama ada Raja Sookjong ni sayang atau tidak kat Baek Dae Gil tu sebab die dari awal lagi dah tahu yang B.Dae Gil tu anaknya tapi dari cara die tu macam tak berapa sayang jer kat B.D.Gil tu. Sebaliknya raja tu sangat sayang kat anak bongsunyer iaitu Yeonryung tapi last2 anak bongsunyer tu akan kena bunuh dengan Yi In Jwa.
Yeoning juga akan kehilangan anaknya ketika die menjadi raja nanti dan anaknya tu akan mati kena racun. Kesian giler, senang2 jer diorang main racun2 anak raja ni semua hehe. Antara scene yang suspen giler apabila Abang sulung Yeoning iaitu Raja Gyeongjong tu mengamuk sakan dan hampir2 jer nak membunuh Yeoning tu tapi nasib baiklah Baek Dae Gil sempat menghalang kemudian berlakulah reunion sekejap 3 beradik ni apabila Raja Gyeongjong tu ada cakap yang die dah dapat mengagak yang Baek Dae Gil tu juga adalah anak kandung bapa diorang. Walaubagaimanapun perangai Yeoning mula berubah apabila abangnya yang menjadi raja ketika itu menjatuhkan hukuman bunuh ke atas semua menteri yang menyokong Yeoning selama ini, seterusnya membuatkan Yeoning mula berasa benci dengan abangnya. Ingatkan Raja Sookjong tu akan hidup lama dan akan berjaya menghalang kebangkitan Yi In Jwa dan pengikutnya namun die mati jugak dan Yi In Jwa akan terus memberi masalah pada Raja2 seterusnya hinggalah ke era pemerintahan Yeoning atau Raja Yeongjo. Manakala Baek Dae Gil pula membawa haluannya sendiri dan ingin hidup bersama dengan keluarganya dan pengikutnya.
Di dua episod terakhir drama ni memang suspen habis bila Yi In Jwa cuba nak menggulingkan kerajaan dengan cuba menghimpunkan rakyat untuk membuat pemberontakan secara besar-besaran. Die sanggup melakukan apa saja serta bertindak kejam pada pengikutnya asalkan impiannya untuk melaksanakan pemberontakan dan menggulingkan raja berjaya. Baek Dae Gil berpakat dengan raja serta meminta tempoh masa untuk menghalang pemberontakan Yi In Jwa dengan cuba mengurangkan jumlah pengikut Yi In Jwa, melarikan segala bekalan makanan dan keperluan lain untuk melemahkan pengikut2 Yi In Jwa tu. Raja pula berhasrat untuk menggunakan kekerasan bagi menghalang pemberontakan Yi In Jwa ni manakala Baek Dae Gil tak setuju dengan tindakan raja yang mahu menggunakan kekerasan kerana bimbang ramai rakyat yang tak bersalah akan terkorban. Dengan campurtangan Baek Dae Gil, die dan raja berjaya menghentikan pemberontakan Yi In Jwa ni dan Yi In Jwa telah ditangkap dan akan dihukum dengan hukuman yang agak dasyat juga hahaha. Yi In Jwa juga berasa menyesal kerana telah tersalah nilai Baek Dae Gil. Die menyangkakan yang Baek Dae Gil akan berminat untuk menuntut haknya sebagai raja tapi ternyata tekaannya salah.
Ingatkan di episod akhir drama Jackpot ni dah takdelah apa2 konflik kot, lagipun Yi In Jwa juga dah dihukum bunuh tapi boleh plak ada konflik lagi yang mana ada rakyat yang mahukan Baek Dae Gil jadi raja setelah Baek Dae Gil berjaya menumpaskan pemberontakan Yi In Jwa tu. Hal ini membuatkan raja jadi tak sedap hati dan bimbang jika Baek Dae Gil berubah hati dan nak menjadi raja plak selepas dirinya menjadi sebutan rakyat. Kemudian Raja terus ke tempat Baek Dae Gil dan bertanya sendiri tentang pendapatnya dan apa yang akan dilakukannya. Namun Baek Dae Gil tetap dengan pendiriannya, yang mana die tak nak jadi raja dan nak jadi rakyat biase jer. Jadi selesailah konflik tu, tapi lawak gak tengok muka Baek Dae Gil dan Yeoning bila dah dewasa tu, masing2 dah ada misai, jambang semua hehehe cuma Baek Dae Gil jer yang lambat kahwin. Namun di episod akhir ada ditunjukkan yang Baek Dae Gil akan kahwin dengan Seol Rim, cuma majlis perkahwinan diorang tak ditunjukkan lah, diorang cuma bagitau mcam tu jer. Tapi memang sesuai sangat la Seol Rim tu kahwin dengan Baek Dae Gil tu. Tambahan lagi Seol Rim tu memang tinggal dengan family B.Dae Gil dan setia dengannya.
Apapun ending drama Jackpot ni memang happy endinglah, bila Baek Dae Gil dan Yeoning saling meluangkan masa bersama dan saling melindungi antara satu sama lain. Selain itu aku memang sangat suka dengan lagu2 tema/ OST drama Jackpot ni, semuanya best giler dan sedap didengar, background muzik drama ni memang terbaiklah terutamanya untuk scene2 suspen dan mendebarkan. Pendek katanya muzik latar drama ni memang meletop habis hehehe. Secara keseluruhannya memang seronok menonton drama Jackpot ni, suspen sepanjang masa gitu. Apapun aku bagi 10/10 bintang untuk drama Korea Jackpot ni.

3 ulasan:

  1. suka part yang yi in jwa tu akhirnya dihukum hukuman mati. . sbb geram dari 1st episod jahat sangat..

    BalasPadam
  2. Saya pun suka sangat drama ni..ank bungsu sya 5thun tdk terlepas setiap episode ni..hahah

    BalasPadam
  3. Tak suka dengan dam seo. Gak cantik

    BalasPadam

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017