-->

29 Mac 2010

StErEoTyPe kArTun SAiLoRMooN..


“Maafku tak pernah berterus-terang.
Bukan ku tak mempercayaimu,
Namun sebelum ku berganti rupa..
Ingin aku menemuimu..
Ku kan bermandi cahaya bulan
Yg cemerlang di malam yg cerah..
Memang teLah lama kurasakan
Ingin menolong yg lemah..
Tiba-Tiba keajaiban terjadi
Kekuatan muncul di diri
Untuk melawan semua kejahatan..
Kekuatanku harus digunakan
Menegakkan segala kebenaran
Ini keajaiban ALam..
Aku mempercayainya
Ini keajaiban aLam”..

Ada sesape tahu lirik lagu kat atas tu lagu ape..hehe..tula lagu sailormoon versi melayu yer..actually mula2 aku ingt lagu tu versi melayu dr Msia..rupe2nyer versi Indonesia rupenyer. Ikutkan aku bukannya penggemar kartun. Aku hnya minat beberapa cerita kartun je contohnya kartun Dragon Ball, SailorMoon, Sin chan dan Doraemon..ni jela kartun yg aku minat tgk..aku ingt lagi aku mang gler ngan kartun Sailormoon masa aku drjh 6 dan form 1 ni..siap pesan lg sticker sailormoon kt budak cina yg sekelas ngan aku..comel dan kelakar si sailormoon ni ngan kwn2 die..Cuma yg x bestnyer..byk stereotaip la cite silormoon ni..ada ke nak berlawan menegakkan kebenaran kena pkai skirt pendek yg amat..walaupun hnya kartun,ianya kan boleh mempengaruhi budak2 yg menonton kartun ni..selain itu kartun sailormoon ni juga memaparkan sailormoon ngan kwn2 die hnya bergantung pada kuasa diorang semata-mata..x pernah lak mana2 episod yg aku tgk diorang berlawan guna pedang ke, guna tangan ke..ni hnya bergntung pd kuasa diorng semata-mata..x hbis2 keluarkan kuasa pastu lempar or baling kuasa kt musuh..kelakar tul..nmpk sgt lemah kt situ..pastu kalau musuh x dpt dikalahkan muncullah watak lelaki yg akan menyelamatkan keadaan yakni tuksedo bertopeng (lau x silap la..aku x ingt dh nama die tul ke x) perasan x,akhirnya lelaki juga yg akan dtg menyelamatkan keadaan..wanita x mampu nk handle..kena brgntng
Gak ngan lelaki..aku mang x puas hati bile kartun sailormoon ni digambarkan x perlu berlawan guna tgn or pedang sebaliknya bergantung pd kuasa..yg penting apa pun kena bertukar jd cantik dulu, berskirt pendek..kemudian barula keluarkan kuasa..ish2 nampak sungguh stereotaip kt situ..

Bile la dunia nak berubah..walaupun cerita kartun masih je ada stereotaip ke atas wanita..x bole ke tjukkan atau seimbangkan peranan yg lebih adil utk wanita dan lelaki..emmm so renung2 kan Lah…



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017