-->

27 Apr 2010

KeNaNgaN waKtu StuDy WeEk,WaktU ExaM & SeLePas Habis ExaM di UM..

Situasi pas habis Exam ;)

Prof Abd dok mengira jumlah kertas jawapan kiteorg..hehe

Pertengahan BuLan April..x silap aku dalam 21 ApRiL keatas akan bermuLa lah peperiksaan di semua Universiti dan akan hbis exam awal bulan Mei nanti..jadi sebelum peperiksaan bermula akan adanya minggu study week…masa ni la para pelajar akan berkurung dan mengadap buku 24 jam jer..hehe..masa ni gak la diorang nak cri kawan2 nk tukar assignment masing2..dan masa ni gak la nak buat nota ringkas dan segala macam..dan bagi sesetengah pelajar masa ni gak la die kelam kabut nak hantar assignment last2 minit..haha..

So dlm entry ni aku nk kongsi la pengalaman aku masa aku di UM duLu..especially masa di second year..dan suasana study di umah sewa buat pertama kalinya..
Masa first year,waktu duduk di kolej kediaman, kalau minggu study week mang xde masalah..sbb suasananya mang semuanya akan study..bile time makan..pergi je tapau mkanan di
Dewan santapan..lepas mkn belajar balik..kalau bowink layan internet jap (guna wireless)..or dgr lagu dan smbung belajar balik..mcm tu la rutin harian aku lau time exam..n kalau time exam pun nk gi tmpt peperiksaan pun jalan kaki jer..x pyh risau
Kalau terlambat ke apa ke sbb sure sampainyer kt bngunan peperiksaan tu hehe..

So bile dh dok umah sewa suasana die sikit beza la..kalau minggu study week tu agak tension gak la..bile tgk lagak housemate yg sdg study tmbh2 lau sama kos ngan aku..
Ada yg berjalan ke hulu ke hilir dok menghafal smbil memegang nota di tgn..aku yg tgk bertmbh tension sbb takut ada yg aku x baca gak lg..ada gak yg rajin dok menulis membuat nota ringkas berwarna warni..ada gak yg dok menghafal secara bersuara (menghafal dan membaca kuat2) fuh tension beb aku tgk..maka
Utk elak dr rasa tension..aku rela lepak dlm bilik je utk study dr study sama2 ngan housemate lain..di ruang tamu..Cuma bile aku dh bowink aku akan kuar dr bilik aku
Dan buat sport check gi bilik2 housemate dn tgk apa yg diorng buat dan jdi pengacau jap kat situ hehehe..tu belum masuk sesi ramai2 lepas tension..yakni bersembang secara beramai-ramai pastu gelak kuat2..n kalau waktu tu aku tgh study dlm bilik boleh dgr suara diorang ni..jelez pun ada gak sebab aku x diajak utk join sekali hikhikhikhik.. ;)

Namun teringat gak 1 insiden melalak di tgh2 mlm hehe..waktu ni aku, miza dn rosmiza..lepas tension dgn menyanyi kuat2 hehe..mcm2 lagu dok ada bermula dgn lagu joget cinta sakti kot nynyian rosma dn haziq..pastu lagu tenda biru dn mcm2 lg..mang giler time tu..hehe..kami melalak punyela kuat di ruang tamu lak tu..nasib xde jiran komplen (mungkin suara kteorg sedap kot hehe) dh la melalak time tu dh pukul 12.30 mlm ke atas.. kami bertiga terus melalak tnpa mnghiraukan sape2 dan ape2 pn hehe..ade housemate aku yg dh tdo..tp diorang x kata ape pn..layankan je..hehe..ade gak yg tgh study..tp x dpt study sbb kteorg bising hehe..ciannn..hehe..

Dlm umah aku bile mggu study week jer..semua akan jd terlampau malaz nak masak..jd kena beli luar jer la..n umah aku xde tv..so kalau bowink sgt pun leh dgr radio jerla..aku mang lg selesa study dlm bilik aku..walaupun bilik tu amat kecik tp dr segi suasananya senang utk belajar..roomate aku pun jenis yg suke study dlm bilik gak..so kteorg saling tolak ansur la dr segi lampu dan sebagainya..lgipun roommate aku fakulti lain..so x la tension sgt aku..berbanding kalau tgk yg sama kos ngan aku..

Ada sesetengah subjek aku suke berbincang sama2 ngan housemate aku yg 1 kos ngan aku..so mang agak best gak lau kdg2 study sama2..boleh saling ingat-mengingatkan..tp x leh utk semua subjek la..nanti byk x masuk lak dlm kpala otak ni hehe..

So kite masuk la ttg jdual waktu utk exam..mang perit lau waktu exam setiap subjek berturut-turut..rasa cm nak pengsan jer..dri segi pglmn aku..paling teruk la bagi aku time second year ni la..aku pernah ada exam pada pkul 3-5ptg..pastu esoknya ada exam waktu pagi pula pukul 8.30 pagi..kemudiaan pukul 11.30 pagi ada satu lg exam..pada hari yg sama..wow…mang sakit jiwa..x tau nak baca pe dh..walaupun aku dh study awal2 utk subjek yg pkul 11.30 tu.tp last2 minit byk yg x ingat dh huhu..masa ni mang berserah jerla..dn tawakal…pastu ada gak exam pukul 8.30 pg..kemudian pukul 3 ptg pula ada 1 lgi exam pd hri yg sama..so kami semua trpaksa x bole balik dan lepak di surau utk study disana…

Namun paling x best sekali adalah jatuh sakit time exam..huhu..aku dh pernah kena dh..huhu x silap aku masa second year first sem..aku sakit..n masa jwb exam tu aku salah baca dan salah faham kehendak soalan..dn last2 aku Cuma menjawab 2 drp 3 soalan yg dikehendaki utk dijawab..bile dh dekat kertas dikutip barula aku perasan aku salah faham soalan dan bermakna aku hnya dikira menjawab 2 soalan jer…walaupun realitinya aku dh menjawab 3 soalan..sakit punye pasal buatkan otak aku x betul..sedih betul..nasib paper ni dpt B..tp aku yakin kalau aku x tersalah fhm soalan..insyaallah ada harapan besar dpt A or A- tp pe kan daya..nasib x menyebelahi aku time tu..huhuhu..

Kebanyakan exam aku selalunya di bangunan peperiksaan (selalu di aras 2)Cuma ada sekali tu dpt merasa exam di DTC (Dewan tunKu Canselor)..yg paling best exam kami diatas pentas lagi..hehe boleh tgk gelagat2 org2 kt bawah..hehe..kdg2 ada gak exam di KPS (Kompleks PerDaNasiswa) exam kat sini lebih tenang sikit sbb org x terlalu ramai sgt..so sng sikit nak bergerak dan otak pun lebih terbuka utk study last2 minit ni hehe..

Walaubagaimanapun, aku ada gak pengalaman terlewat utk pergi buat exam..hal ni terjadi time aku di tahun terakhir n berlaku utk first paper time tu..huhu..cite die camni laa..

Aku ada first exam pukul 8.30 pagi..pastu pukul 3 ptg ada satu lg exam..maknanya ada dua subjek kena study..dlm umah tu ada tiga org akan ambik exam yg sama termasuk aku la..so malam tu..kmi pun pulun study la..mula2 aku study sorang2…pastu dlm pukul 12.30 am aku dn sorang lg housemate try pula study sama2 utk saling ingat-mengingatkan..mang ok cara ni..sbb kami byk kena hafal fakta, tarikh ,nama, turutan peristiwa dsbnya..so agak membantu la..saling membahas dn tolong membetulkan fakta msing2..manakala yg sorang lg x mahu join die study sorang2 ikut cara die ngan sport soalan..mcm aku..aku try utk baca semua..

Kami study berdua di bilik aku yg sempit tu..smpaila jam menunjukkan hampir pkul 3 pagi..kemudian housemate aku pn minta diri utk gi tdo..kerna die kena tdo..kalau x esok pagi akan pening kalau x tdo waktu mlm..setelah die beredar..aku masih cuba utk study lagi sbb masih byk yg belum habis dibaca lg..so aku teruskan hingga pukul 4 pagi..dn dlm pukul 4.20 aku pun try la tido..n mang tertido pun..

Jam dh menunjukkan pukul 6.15..aku rasa agak letih utk bangun dr tdo lagi..so aku masih di tmpt tdo lg..housemate aku yg mandi dulu..aku last yg mandi..aku mandi dlm pukul 6.30 pg..housemate aku mang mandi sekejap je..tp aku mang mandi lama..x bleh nk buat pe..tetap lama gak..tp time ni aku mandi kelam kelibut gak la..dlm pukul 6.55 pg aku kuar dri bilik mandi..n aku tgk housemate aku dh hampir siap pakai tudung dh..aku makin kelam kabut bile tgk diorng dh hmpr siap..sementara aku nk kena buat kopi lg utk minum bgi elak ngantuk..waktu aku tgh dok siap..housemate aku yg 2 org lgi dh nak kuar umah dh..diorng ada suh aku cepat..aku pun ada suh diorang tggu aku..jgn pergi dulu..so diorng pun tggu jap..x lama pastu diorang ckp kat aku nk turun bawah dulu n jmpe t kat stesen bus…diorang rncng nak nek bus UM..sng kit..terus je die bawa..berbanding rapid kl nak berhenti dulu kt stesen Universiti lau nasib x baik nk kena tukar bus sume..uhuhu malas aku..aku pesan suh tggu aku kat bwh..jgn tggl aku..maklum la diorng kan berdua..aku lak sorang2..mestila aku lg cuak..

Dlm 7.20 aku bergegas kuar umah ke stesen bus..hp aku pun aku x sempat tgk dh pkul bape sume..trus je berlari-lari anak ke stesen bus..dan bile aku sampai je disitu..aku dapati kosong..xde sape pun kat situ..kt stesen bus dh xde org lngsng..roomate aku pun lesap gak..maknanya aku dh terlepas bus UM laa ni..nak naik Rapid mang x sempat..masa yg tggl adala dlm 40 mnit cmtu..huhu..terkilan gak diorng x tggu aku pun huhu..dh la aku sorang2 time tu..kecewa. gabra, takut, sedih bercampur-baur dlm hati aku ketika tu..last2 aku cuba cari teksi..aku menahan 1 teksi dan pergi ngan teksi…aku gtau la kat pakcik tu yg aku ada exam..nak dijadikan cite time tu mang tengah traffic jem..cuak giler rasa…perasaan aku x bole nk gmbrkan dh time tu..risau, takut sume ada..nasibla pakcik tu peramah..die dok bersembang ngan aku..so aku x de la dok pikir sgt ttg hal terlewat tu sume..pandai pakcik teksi tu tarik perhatian aku..dlm masa yg sama housemate aku dh smpai dh..diorng tgh tggu kawan kami yg lain..aku pun ada dpt msg dr diorng dn kwn aku sorang lg yg menanyakan aku dimana..Alhamdulilah wktu msg tu masuk aku dh berada di dlm kwasan UM dah…Syukur ALLAH permudahkan jalan aku..
Kemudian aku membalas msg diorang dgn mengatakan yg aku dh nak sampai dh..

Akhirnya aku nmpk diorng sdg menunggu aku di depan Bank..kawan aku yg sorang lgi tu pun bru gak sampai..aku x pasti diorng rasa bersalah ke x..tp tgk diorng mcm x rasa pe pn..mgkin diorng x sangka kot aku leh sampai tepat pada masanya..huhuhu..waktu masa tu menunjukkan 8.10 minit…tp aku x marah or tjukkan apa2 reaksi pada diorng..aku buat cm biase jer..sbb aku bayangkan kalau aku di tempat diorang pun mungkin aku juga tidak menunggu..dn turut menaiki bus UM tu..jadi untuk apa aku marah kerana aku juga mungkin akan berkelakuan begitu juga..

Akhirnya hal ni tggl sejarah la..tp aku tetap x boleh lupa la..betapa cuaknya aku bile tgk dh xdak org kt stesen bus..tggl aku sorang jerk t situ..pastu bile dh naik teksi traffic jem plak..tuhan je taHu hati aku time tu..ni antara kenangan yg x dpt aku lupe time nak pergi buat exam tu..huhuhu..apa pun nasib baik gak la aku dpt naik teksi tepat pda masanya..cubala time tux de teksi nk brhenti..mau pengsan aku kat situ sbb trlampau risau dh hehehehe…

So bile lepak ngan member2 lain..ada gak yg mengalami pengalaman cam aku..tp mungkin lebih dasyat sikit kot sbb die time tu lngsng x dpt teksi..n terpaksa call dn merayu kt member laki yg duduk dlm kolej kediaman kat UM tu..rasanya kawan aku dh nangis pe time call budak laki tu memberitahu keadaan die ketika tu..rasanya budak laki tu pun baru bangun tido je tu..tp nasib la die ni ada hati nurani gak..snggup bergegas gi ambik member aku ni ngan motor sblum gi hantar kat tmpt peperiksaan..kalau xde dia x tahu la..nasib la die smpt sampai..dn waktu tu exam dh nak bermula dh..semua org dh msuk dewan..fuhh nasib smpt……tp masalah kelewatan ni bukan sebab bangun lambat jer..byk factor lain leh buat kite lewat..huhu..tu la yg bahayanya kalau dok luar..

Tu cite sekitar time waktu study week dan time exam..sekarang kita masuk lak time dh hbis exam ehehehe..Ni antara masa yg paling ditggukan..rasa cm dh bebas dan merdeka jap hehe..selalunya pas hbis exam terakhir..kami akan gi KPS kat pekan buku utk usha novel2 terbaru yg boleh dibeli utk dibaca sebagai meraikan exam dh hbis hehe..kalau nak tahu majority housemate aku termasuk aku mang hantu novel pun hehe..tp tu kalau pekan buku bukak la..kalau tutup x leh beli la..kena balik..so bile xdak novel yg bole dibaca..kami akan mulakan sesi tgk dvd/vcd ramai2..ada sekali tu aku dn bbrp member yg dh hbis exam lepak sekali tgk vcd/dvd kt laptop aku di bilik depan..tp masa ni ada gak housemate aku yg x hbis exam lg..so die kena study la..jd kami duduk dlm master bedroom dn tutup pintu..so kami dlm 4 org kot mula la layan movie2..first kami tgk cite cina ke korea..x ingt sgt la..kedua lak kmi tgk cite korea yg kelakar..pastu aku x pasti tgk cite pe..kami tgk cite ni dri waktu mlm hngga esok paginya..n last movie yg kami tgk adalah cite Kuch-kuch Hota hai..hehe..syok gak tgk ramai2 ni..lebih layan..azan subuh dh berkumandang tp cite tu x hbis lg..so kami semua stop dulu n gi solat subuh pastu sambung semula tgk cite tu..dlm dekat pkul 8 pgi..bru la hbis..pastu apa lgi..sesi tdo la plak..hehe..tu antara benda yg best yg blaku pas hbis exam..yela seronok pe dpt lepak2 ngan mber2 tgk movie sama2 dri mlm sampai ke pagi..bukan slalu dpt cmni kn..mang antara kenangan yg indah gakla..

Namun ada gak insiden lucu yg blaku masa kami tgh syok layan movie ni..dimana salah seorang housemate aku yg tggl di pantai timur..akan balik ke pantai timur pada hari tu juga..tiket bus waktu mlm..so die bertolak dr umh dlm pkul 6ptg cmtu la kot..kemudian dekat pukul 11 mlm cmtu..kami dengar suara die kt luar rumah smbil memanggil beberapa nama housemate aku yg lain..rupe2 nyer tertinggal bus laaa..hehehe..kelakar lak tgk gelagat die..cian pun ada gak..jdi esoknyer kenala beli tiket lain.. tu la alkisahnya..

Bagi aku setiap org ada kenangan dan pengalaman masing2..pengalaman aku ni x seberapa je..biase2 je..rasanya ada org yg mempunyai pengalaman yg lebih menarik lg..Cuma x dikongsikan bersama jer..kan..


GeLagat kiteorg pas habis exam hehehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017