-->

16 Dis 2016

The Last Princess - Korean Movie Review

Review Filem Korea - The Last Princess

Assalammualaikum..
Selalunya asyik buat Review Drama Korea jer kan, kali ni tukar sikit sebab aku nak Review satu Movie Korea best ni yang bertajuk The Last Princess / Princess Deokhye. Movie / Filem ni release pada 3 Ogos 2016 yang lalu dan dilakonkan oleh Son Ye Jin, Park Hae Il, Yoon Je Moon, Ra Mi Ran, Kim Jae Wook, Goo Soo, Jung Sang Hoon, Park Soo Young, Ahn Nae Sang, Park Joo Mi dan ramai lagi. Filem ini diadaptasikan daripada Novel dan merupakan Kisah Benar. Jalan cerita filem ni memang sedih, tak sangka cite ni berdasarkan kisah benar, malang dan tragis betul kisah hidup Princess Deokhye tu. Aku rekomen kan pada korang yang suka tengok cerita2 yang berdasarkan kisah benar dan juga berkaitan sejarah gitu. Watak Princess Deokhye ketika remaja dilakonkan oleh Kim So Hyun manakala ketika dewasa pula akan diambil alih oleh Son Ye Jin. Lepas tengok filem ni memang aku google terus untuk baca lebih lanjut tentang kisah princess / puteri Deokhye ni.
Sinopsis The Last Princess (Korean Movie)

Puteri / Princess Deokhye adalah puteri bongsu dan terakhir dalam Zaman Pemerintahan Diraja Dinasti Joseon. Ketika dirinya masih kecil, Raja yang merupakan ayahnya ingin mengahwinkannya dengan Kim Jang Han kerana bimbang dengan ancaman Jepun ketika itu. Walaubagaimanapun, hasrat raja yang ingin mengahwinkan Deokhye tidak kesampaian apabila die akhirnya mati akibat diracun. Ketika era pemerintahan Jepun, Puteri Deokhye yang sudah remaja ketika itu, dipaksa untuk ke Jepun sebagai tebusan, walaupun diberi layanan yang baik, puteri Deokhye hanya ingin pulang ke Korea, pelbagai cara yang dilakukannya untuk pulang semula ke Korea tapi gagal. Kim Jang Han pergi ke Jepun dengan menyamar sebagai tentera Jepun yang mempunyai misi rahsia untuk membawa Puteri Deokhye pulang ke tanah airnya. Suatu rancangan / plan rahsia dibuat untuk melarikan Puteri Deokhye dan juga abangnya iaitu Raja Young Chin kembali ke Korea. Walaubagaimanapun rancangan itu juga gagal. Kim Jang Han dan Puteri Deokhye terpisah dan Puteri Deokhye tetap tidak dapat pulang dan terpaksa tinggal lebih lama di Jepun.
Kemudian Puteri Deokhye dipaksa untuk berkahwin dengan lelaki kaya berbangsa Jepun yang bernama Takeyuki. Akhirnya mereka berkahwin dan seterusnya Puteri Deokhye melahirkan seorang bayi perempuan dan menetap di Jepun. Walaubagaimanapun ketika Puteri Deokhye mengetahui yang Orang Korea yang tinggal di Jepun boleh pulang beramai - ramai ke negara asal, dirinya terus membawa anaknya tanpa mempedulikan ketiadaan suaminya ketika itu dan bergegas untuk pulang ke Korea. Walaubagaimanapun, cubaan puteri Deokhye untuk pulang juga gagal apabila dirinya disekat dari pulang, kerana kerajaan Korea tidak mahu menerima dirinya atas faktor politik. Puteri Deokhye tidak dapat menerima kenyataan yang dirinya disekat dari pulang ke Korea dan terus menjadi kurang siuman dan akhirnya dimasukkan ke Hospital Mental di Jepun bertahun - tahun lamanya, dari dirinya masih muda sampaila dah tua. Manakala anak perempuannya juga hilang entah ke mana. Suaminya Takeyuki berkahwin lain. Kim Jang Han masih tidak berputus asa dan cuba menjejaki Puteri Deokhye di Jepun malah dirinya juga turut memujuk kerajaan Korea agar memberi kebenaran padanya untuk membawa pulang Puteri Deokhye ke Korea.
Akhirnya Kim Jang Han menemui Puteri Deokhye di hospital mental dan keadaan puteri Deokhye ketika itu memang uzur dan menderita, namun keadaannya mula pulih apabila Kim Jang Han membawa Puteri Deokhye kembali ke Korea. Ketika di Airport, kedatangan  puteri Deokhye disambut meriah dengan wartawan, pemberita dan juga pembantu2 istana yang pernah berkhidmat dengan keluarga Deokhye suatu masa dulu. Takeyuki pernah cuba datang melawat puteri Deokhye di Korea namun puteri Deokhye menolak untuk berjumpa dengan Takeyuki. Aku sebenarnya teringin nak tahu apa jadi dengan anak perempuan Puteri Deokhye dan Takeyuki tu?. Masih hidupkah anak perempuan diorang tu?, tak kan diorang tak cari kan, or mungkin tak jumpa?. Scene masa Deokhye kat Hospital Mental tu memang tragis n sedih betul. Apapun memang best n layannn filem ni, lakonan Son Ye Jin juga sangat hebat dan berkesan. Memang filem yang harus ditonton, aku bagi 9 bintang dari 10 bintang untuk Filem Korea The Last Princess ni.

3 ulasan:

  1. alamak..citer sedih ke....kesiannye puteri tu..

    BalasPadam
  2. Anak dia masae so, mati bunuh diri sebab tak dapat terima dia ada darah kacukan jepun korea. Sebab kawan2 dia mengejek dia ada darah korea

    BalasPadam

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017