-->

7 Okt 2010

StoRy of My MioW-MioW-Part 1.

I LovE my Cat..rasaNya sape2 yang pernah dan ada memelihara Kucing pastinya amat sayaNg dengan kucing masing2 kan..begituLah aku..taNpa mereka LoLen dan BuBun serta kucing2 terdahulu sudah tentulah hidup aku tiada serinya tanpa kehadiran mereka. Aku bersyukur walaupun umah aku agak sempit, aku masih dapat memelihara mereka dgn baik..aku juga bernasib baik kerana aku tinggal di ground floor jadi x perlu risau kucing nk terjun flat ke apa ke..Kucing aku ni suka makan angin di tingkap dekat dapur..diorang akan duduk diatas tingkap dan memandang keadaan sekeliling serta orang ramai yg byk lalu lalang kat belakang umah aku khususnya pada waktu pagi kerana kat situ adalah kawasan Market (Pasar).

Ikutkan diorang bleh je terjun dari tingkap tuh sebab rendah jer..tpi diorang x uat mcm tu fuh nasib baik kalau x hari2 la jwbnyer diorangLari dri umah. LoLen adaLah kucing Jantan (Bewarna putih+oreN=LoLen hehe) die ni kalau kuar umah mmg garang..suka cri pasal dgn kucing lain..pukul kucing lain..kalau dh terlepas mmg die jadi liar..smpai tuan sendiri pun die x kenal..tpi bila die di uMah die mmg lemah lembut gitu..baik jer..dgr ckp walaupun kdg2 nakal juga..
die juga amat jinak siap aku leh peluk2 lagi, kiss kat pipi die sume n boleh didukung..berbanding BuBun yg merupakan kucing Betina, die dlm umah ok jer,jinak Cuma x leh nak peluk2 die or kiss die..die x suke..pernah sekali aku nak kiss pipi die sekali die gigit hidung aku..nasib x hilang hidung aku wakakaka..tapi die manja juga..



Aku start membela/memelihara kucing ketika aku masih di sekolah reNdah lagi..x silap aku bermula dri aku darjah 4 (1996) sampai laa ni..Kucing pertama aku bernama ToMpoK. Aku xde gambar die.kamera pun xde time tuh.huhu..ianya bermula ketika arwah nenek aku sedang berdiri di pintu sambil makan angin kemudian Lalu seekor kucing yang agak cantik dan bersih serta agak jinak juga..nenek aku memberitahu aku ada kucing yg cantik..aku pun tengok lah dan suruh bawa masuk dlm umah jap..bile die dh masuk..mmg tertarik hati aku tgk die..nenek aku suh bawa die kuar balik tpi aku x sampai hati..aku biar die duduk dlm umah berapa jam..dan die mmg jinak dan pandai..sehingga nenek aku yg agak tegas tu pun cair tgk die lalu tertarik utk memeliharanya..

so yg tinggal hanya mak dan bapak aku jer..takut diorang x setuju aku nak beLa kucing tuh..Pada muLanya mak aku x nak..die suh lepaskan kucing tu balik..tapi aku x nak x sampai hati laa..akhirnya bila mak aku tgk kecerdikan dan kejinakan si Tompok ni lalu mak aku pun setuju la..maka bermuLalah episode baru dlm hidup aku..aku dh menjumpai peneman suka dan duka aku hehe..


ToMpok mmg biJak, die buang air sume ditandas, pandai tgk tv, pandai makan durian, pandai makan aiskrim dan mcm2 lain..die adalah kucing yg terbijak setakat ini kalau dibandingkan dengan kucing2 yg aku beLa selepas die.Die juga suka main kejar2 ngan aku..Aku ingat lagi hari-hari terakhir Tompok sebelum die mati die masih mahu main kejar2 ngan aku (wah bila kenangkan balik ,terasa sebak dan sedih lak)..huhu..sepanjang memeliharanya adala beberapa kali kami membawa die ke kLinik haiwan..dan Alhamdulilah lepas tu die sembuh..namun entah macammana last2 die boleh ada penyakit peNat..aku pun heran..bawa gi Klinik haiwan,pastu doctor tu kata Tompok kena tinggal kat klinik tu sebab die agak teruk gak..pastu mak ayah aku pun tinggalkan die di klinik tuh lalu pulang..

aku merasa x sedap hati dan sentiasa berdoa agar Tompok akan sihat dan pulih menjelang esknya..Nak dijadikan cite aku pun x sihat time tu aku selsema. DLm pukul 6 ptg cmtu mak dan bapak aku gi klinik tu balik nak amik Tompok..biLa sampai je Doktor tu kata Tompok dh x ada dah..huhuhu..aku di umah mmg x sedap hati tp aku pikir positif..kemudian aku ingat lagi dekat2 nak Maghrib mak dan bapak aku balik..ketika mak bapak aku melangkah masuk ke rumah, aku berasa heran apabila mata kedua-dua mereka merah seperti baru lepas menangis..kemudian mak aku gtau yg Tompok dh mati..aku mang terkejut..kemudian mak aku tunjukkan jasad Tompok yang sudah tidak bernyawa tuh..sungguh x sanggup aku melihatnya..aku terus menangis semahunya..jasadnya yang kaku itu amat memberi tamparan pada aku..Aku tiba2 merasa keseorangan, terbayang saat-saat manis ngan die..saat bermanja dgn die..namun die pergi tanpa aku sempat menatap die buat kali terakhir..Kemudian mak dan bapak aku pergi umah pakcik aku untuk menanam jasad tompok..sebab kat umah aku mana la ada tanah nak korek2 nih..aku terus menangis..dan akhirnya mak dan nenek aku berjanji pada aku akan mencari kucing baru untuk aku pada esok hari..


Akhirnya Toi datang dalam hidup aku..die merupakan kucing kedua yang aku beLa selepas TompOk..lupa nak cakap tompok adalah Kucing Jantan..manakala Toi adalah kucing betina..Nenek aku jumpa Toi di Market..die xde la cantik mcm tompok tpi masih ada comelnya..die berwarna koko+hitam n berekor pendek..kami namakannya Toi..Toi ni x mcm Tompok yg jinak..Toi nk garang gak.. Apa pun Tompok tetap tersemat dihati ini…nak tahu cite Toi???tunggu akan bersambung….hehehe


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017