-->

15 Okt 2010

TRaGeDi BuS EksPrEss di BuLaN pUAsa


Heboh dengan kemalangan Ngeri bas ekspress pada 10/10/2010..menyaksikan ramai yg cedera dan meninggal dunia..takziah untuk keluarga mangsa..mmg ngeri bila membacanya di surat khabar..aku pun kdg2 jadi fobia nak naik bus ekpress..sebab aku pernah mengalaminya ketika menaiki bus ekspress dr KL-PENANG..time ni waktu bulan puasa..kiranya nak balik kampung utk Raya laa..aku dan roommate aku memilih waktu perjalanan pada waktu pagi..pukul berapa x ingat dh..kononnya kalau naik bus pagi leh sampai cepat umah n boleh berbuka puasa ngan family sekaligus..



Masa kejadian tuh dlm pukul 1 tghri cmtu..sume dlm bus releks jer..ade yg dengar lagu, tidoo pun ade gak..termasuk aku..kemudian rasa bus bergoyang mcm terlanggar dan melanggar sesuatu..sebelum bus tu brek mengejut..semua org dlm bus tu heran, panic pun ade..apa dh jadi??tpi sebenarnya bukan salah bus ekpress yg aku naik tu pun..tapi salah penunggang motorsikal yg konvoi ramai2 dlm 4-5 org..diorang ni berkonvoi beriringan sampai entah cmne 1 org dri diorang melanggar or terlanggar bus ekspress kiteorg..pastu die tercampak ke belakang dan terbaring di jalan raya..kiteorg dlm bus tu sume alhamdulilah sihat walafiat jer..Cuma masing2 agak terkejut..sebab bru je waktu tengahari dh ada kemalangan..aku yg duduk di tepi tingkap dapatla tengok apa yg jadi walaupun x la jelas sgt..sebab pemandu bus tu x bagi kami semua turun dari bus berkenaan..die kunci pintu..jadi semua penumpang bus tu pun pergi ke tingkap sebelah kanan utk tgk apa yg terjadi.


Apa yg dpt aku lihat masa tuh, aku nampak kawan2 mamat laki yg tercampak tuh histeria, menangis-nangis mcm x percaya..mcm rasa bersalah sgt cmtu..kami semua dlm bus tu tertanya-tanya mamat tu mati ker?? Sampai kawan die berkelakuan hysteria cmtu..pemandu bus kami tuh pun gi tgk..lama giler die turun..siap tggu polis dtg sume..kami sume terkurung lgi dlm bus..pastu aku tgk polis tutup laki yg tercmpak tuh ngan paper..sebelum dtutup ngan plastic hitam..aku rasa mati la kot..aku x brp sure sbb x jelas sgt..tpi kawan die mmg menangis bagai nak rak..siap melutut..hentak2 kaki atas jln raya..kesian gak tgk..tpi sebelum polis dtg aku nampak kawan2 laki yg tercampak tuh cuba beri bantuan penafasan kat die..


Lama giler kami kat situ (kat kawasan kemalangan) tpi rasanya salah penunggang motorsikal tula..masing2 dlm bus dh x senang duduk sbb dh terlalu lama..akhirnya pemandu bus tu naik bus balik sebelum membawa kami di tempat perhentian rehat..kiteorg kena tukar bus la plak..bus tu x boleh pergi ke Penang dh..mungkin utk siasatan polis kot..entahla..dh kena tunggu lagi..berjam-jam juga..huhuhu..mmg malas sgt rasanya..namun aku bersyukur kami semua selamat dan x de apa2 terjadi..tunggu dan terus tunggu punya tunggu..sampaila bus ekspress yg satu lgi..alahai buruk la plak..ditambah plak pada masa tuh hujan renyai2 ler..bus ekspress berkenaan agak buruk dan x selesa..tempat duduk ngok ngek..berbunyi 24 jam.tempias masuk..pendek kata semua hampeh la..nak tido pun susah..tpi tertido gak akhirnya ehheehe..x kisahla janji selamat sampai penang dan umah..


Alhamdulilah berkat kesabaran,kami semua selamat sampai Penang dlm pukul 6 lebih cmtu (ptg) dan aku sampai di umah dlm pukul 7 lebih cmtu..fuhh suatu hari yg panjang..serta cemas..kejadian tuh sedikit sebanyak menyedarkan aku bahawa hargailah hidup ni..dan selepas dari kejadian ni..aku masih menaiki bus ekspress yela x kan nak naik kapal terbang lak..x de bajet..namun Alhamdulilah aku tidak mengalami dh kejadian seperti itu lagi..dan terus berharap agar tidak mengalaminya.Aminn..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017