-->

9 Nov 2010

About P.RamLee in SoAL jaWaB tv3..

Dalam dok lepak2 waktu mlm tgk tv..aku tertengok la rancangan SoAL jaWaB kat tV3..diorang berdiskusi ttg topik P.RamLee…aku lau bab2 P.Ramlee mang aku excited sikit..sebab bagi aku kisah die mang menarik dan menyayat hati huhu..so ada la 3 tetamu undangan iaitu Shuhaimi Baba, sorang lagi Pengkritik filem, aku x ingat nama die..dan yg last sekali adalah Syamsul Yusof..anak Yusof Haslam tuh..
Jadi penemubual tu pun tnya la diorang nih pasal P.ramlee sume kan..aku paling suke dgr Shuhaimi baba bercakap sebab die yg uat dokumentari ttg P.Ramlee yg disiarkan kat History Chanel tuh…aku x sempat nak tgk..bile diorang nak tayang kat A.Ria or Prima..baru la sume leh join tgk huhu…

Pastu soalan pun diajukan la kat si Syamsul nih..aku tgk die mcm susah sgt nak jwb soalan..tergagap-gagap..mcm hilang focus..x faham soalan pun ade gak..kesian plak aku tgk die..mcm lost je waktu tuh..die lebih dok tekan kan pasal isu khianat,dengki dlm industri maklumlah sekarang ni kan ramai penggiat seni dok kritik die sbb x puas hati die menang Pengarah terbaik tu kan..jadi Syamsul macam gunakan kesempatan yg ada dlm rncangan tu meluahkan rasa x puas hati ttg isu tu la..tapi die x kaitkan plak dgn isu P.ramlee tuh..tapi rasanya Shamsul mang x wajar dijemput utk berdiskusi la..sbb die agak kaku, kelu ,mcm x focus.sampai penemubual tuh kena ulang soalan beberapa kali n kena terangkan plak apa kehendak soalan die kat syamsul...patutnya diorang kena panggil artis yg banyak cakap sikit..cth mcm Rosyam Nor ker..mesti lgi mantap..

Tapi pe pun mang P.Ramlee tiada gantinya…aku bangga dgn die..lagipun die kan anak Pulau Mutiara hehe..aku paling sedih mendengar cerita ttg zaman kejatuhan die..patutnya die kaya raya..tapi tu x terjadi masa hayatnya..die miskin..sampai urusan pengebumian jenazah beliau pun duit xde..nasibla ada kawan P.ramlee yg sedekahkan rm 3000 utk urusan pengebumian P.Ramlee..ni aku dgr shuhaimi baba yg cakap kat tv betapa tragisnya..lihat jela anak2 P.ramlee..semuanya susah..patutnya diorang senang lenang..tapi sebaliknya terjadi…selain tu x silap aku cucu P.ramlee ni ada gak yg boleh menyanyi..tapi x diberi peluang utk mengembangkan bakatnya atas factor rupa paras yg kurang cantik..sungguh x adil kan dunia nih…

Masa kejatuhan P.Ramlee tu x de sape yg pedulikan die..cerita die dan perkembangan die masa tuh pun jarang2 sekali keluar di media tup2 org terkejut bila dgr berita yg die dh mninggal..die mengalami banyak tekanan..die nak terbitkan filem tapi dapat bajet sikit or xde sape nak biaya..die paling ingin nak buat filem warnanya yg pertama..banyak lagi cite die..tapi aku pun x sure dan x pasti..yg ni jela yg aku tau pun..
Masa dah xde barula org nak menghargai..baru la nak dapat gelaran dan sebagainya..masa hidup plak die dipinggirkan..
Tragisnyerrr…dunia2…

Tapi aku mang suke giler ngan lagu2 P.Ramlee..sedap sgt dengar..die mang pandai cipta,gubah,tulis lirik yg best…x luput dek zaman..
Namun yg kelakarnya masih ada insan yakni orang Melayu sendiri yg x pernah or jarang tgk cite P.Ramlee..bila dok cite ttg filem P.ramlee..die jadi blur sbb x pernah tgk cite tu lgi..tension aku dgr..camne la die boleh x pernah tgk cite P.Rmlee..cite yg popular lak tuh..patut kena hukum nih hehehe..aku mang susah nak terima hakikat bila die kata die x pernah tgk cite P.Ramlee..die setakat tau tajuk2 filem P.Ramlee jer pun..lagu or jalan cite filem P.Ramlee die x tahu…budak lulusan Universiti tuh..entahlaa..ada gak org yg tersesat yg x mengenali filem P.Ramlee..malu tul aku dengar…

2 ulasan:

  1. ha..cite pasal p.ramlee dkt history channel dah byk kali ulang dah..
    p la usha2..astro kn mmg suke ulang tayang cite2 ni..hehe..
    kalo xtau bile,bukak aje astro view..hehe

    BalasPadam
  2. aah betul..astro mang suka ulang2 cite..tpi kite x melanggan History chanel tuh..tu yg mcm ketinggalan sikit tuh hehehe..so tggu die tyg kat Ria or Prima la plak. hehe

    BalasPadam

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017