-->

10 Jan 2010

KeTiDakADiLaNkaH ini..??kiSah WarGa PEnAnG..


Bendera PuLau PiNang

Selepas tamat belajar pastilah ramai yang akan mencari pekerjaan..x kurang juga yang menyambung pelajaran ke tahap yang lebih tinggi lagi..
Namun pada masa sekarang bukan senang nak mencari kerja..maka dengan itu ramai la graduan yang masih menganggur..hal ini turut berlaku pada aku dan juga sebahagian besar pada kawan-kawan aku..
Pada awal bulan November 09.aku dan 3 lagi member aku iaitu 2 berkelulusan tahap STPM dan dua lagi termasuk aku berkelulusan Degree..pergi mencuba nasib memohon utk guru GSTT (Guru sandaran tidak terlatih) saja nak mencuba nasib..aku teringin juga nak merasa pengalaman menjadi seorang guru kalau ada rezeki..x kisahla walaupun sekejap..lagipun berdasarkan kursus yg aku ambik di Universiti amat sesuai utk menjadi seorang guru..walaupun ramai yg ckp menjadi seorang guru kerjanya banyak..bukan setakat mengajar tapi kena buat macam2..
Contohnya dari urusan pentadbiran,sukan,kokokurikulum,sambutan sesuatu majlis dan sebagainya..Namun belum cuba belum tahu kan..

Kawan-kawan aku yang tinggal di Kedah,Kelantan,KL agak senang dan ramai juga yg berkesempatan menjadi guru ganti..namun rezeki tidak berpihak pada aku dan rakan aku kerana sampai kini masih belum dipanggil..kenapa la di Penang susah sgt nak dipilih..banyak juga khabar2 angin yang aku dengar bhwa orang yg bertanggungjwb yg memilih calon2 guru gstt lebih gemar memilih calon dari negeri lain terutamanya dari pantai timur..berbanding org Penang sendiri..sedangkan kami lebih berhak..huhu..aku bukan nak bersikap kenegerian just hanya inginkan keadilan je..tapi ni just khabar angin la x tau la betul ke x..wallah hu alam..Cuma diharapkan hal ini tidak benar la..sebab yg ruginya anak Melayu juga bukan orang lain gak..namun mungkin gak belum rezeki kami lagi kot..aku paling suka kalau dapat mengajar subjek sejarah la hehe..aku nak tanamkan semangat patriotisme dan cintakan ilmu sejarah dalam diri para pelajar..cewaaah angan2 tinggi la plak hehe..

Ada juga yg menyuruh kami selalu call utk bertanyakan status permohonan kami bgi menunjukkan yg kami semua amat berminat dlm kerjaya perguruan ni..tp bile call pun diorang x Tanya nama or ambik nama pun so cmne la nak membuktikan kami ni smemangnya berminat..adoiiyaii paling tidak pun ayat ni akan kuar “adik nanti bile ada kosong kami akan panggil” ni antara ayat popular laa haha..well tp mungkin gak persaingan byk jd jwatan yg ada mmg penuh..aku x kisah la kalau org penang sndiri yg diberi peluang dan banyak mengisi jwtn menjadi guru tu..tu x pela gak..tapi kalau sebaliknya cmne??sape nk jawaab???apa gunanya jdi rakyat Pulau Pinang tp diabaikan dari aspek pengambilan calon utk sesuatu jawatan..hal ini turut berlaku dalam MPPP..aku x tau betul ke x..tp ramai yg berkata begitu..akhirnya org melayu Penang juga yg rugi..entahlaaa..

Well awal Januari yg lalu..kami bertiga..telah pergi sekali lagi ke tempat berkenaan.
Kami ke kaunter..tp layanan hampeh tul..mana slogan “budi bahasa budaya kita” tu..kawan aku sorang lagi naik angin dgn jwpn petugas kaunter berkenaan..nasibla salah seorang pegawai yg bertugas disitu adalah bekas Guru BM kami ketika form6..setelah mendapat num telefon cikgu kami ni…kami pun call tp x diangkat..akhirnya kami sms jer la..pastu dibalas..kami akhirnya dapat berjumpa dgnnya..serta brsembang-sembang dgnnya..seronok juga dapat la serba sedikit tips2 temuduga..namun jgn salah sangka lak..niat kami hanya ingin berjumpa dgn bekas guru kami jer..lagipun die xde kuasa utk memilih kami kerana kuasa memilih bukan diputuskan oleh beliau..x kisah la tu janji dapat jumpe..n kedatangan kami x la rasa sia2 apabila mendapat serba sedikit info,nasihat dan tips..berbaloi la juga datang..jadi x tau la dapat ke x..bergantung pada rezeki…tp susah juga kalau jd guru gstt kerana bila tamat tempoh kontrak..kite kena uat permohonan semula..hbis kontrak buat lg prmohonan…pendek katanya kena mengulangi proses yg sama berulang kali..sebab guru gstt ni bukan sesuatu yg tetap..tu yg x bestmyerrr..tapi gaji die mantap gak la..Cuma sayang ianya bukan sesuatu yg tetap tetapi bersifat sementara je huhu..tp xpela janji dpt gak pengalaman..tp mampukah aku nak handle budak2 sekolah ni?? Terutamanya budak sekolah menengah??tmbh2 kalau dpt yg nakal2 tu??haha beta pun x tau nak jawab sebab x de pengalaman..entahlaaa..mungkin sakit jiwa la gamaknyer beta nanti hikhikhikhik..

Pkir2 balik nak kena bayar hutang ptptn lagi..kena ada duit wooo..huhuhu..apapun kite doakan yang terbaikla utk semuanya..
Tu antara cerita terbaru..ni satu lg cerita yg agak x la baru sgt haha tp berjaya gak membuatkan aku bengang sekejap haha..aku ritu dh berjaya dipanggil utk diinterview oleh 1 institusi ni la.utk menjadi guru gak..kami kena uat Micro-teaching la plak..ni first interview aku la..dah la tempat interview tu kat ceruk rantau..membazir duit teksi sapu jerr..aku sampai awal..tp disebabkan kena ikut senarai nama trus aku jd second last..punya lama menunggu..dgn lapar, gemuruh sume ada..patutnya sape yg datang dulu la dipanggil tu baru adil..ni ada yg dtg lmbt yg amat!! tp dpt lak giliran awal..bukan ke datang lambat tu boleh dikatakan x berdisiplin..faktor kelewatan patut diambil kira..kerana nak jd seorang guru kenala tjuk contoh yg terbayeeekkkk..huh!

Dah la ni first time interview aku..persediaan mmg x ckup..bole plak aku x uat rancangan pengajaran haha..pi cmtu je..mana la aku nak tau ingtkan rncngan pngajaran tu benda ape ntah so aku pun releks jer la hehe xde sape yg gtau aku or yang boleh aku rujuk..jd bile pi sana panic la gak..tp bedal la..punya lama menunggu..kata waktu diberi utk calon 15 minit jer..ni ada je yg masuk sampai setengah jam..aturan ape cmtu..kalau dh tetap 15 minit tu dah la..ni x,ade yg dapat masa sekejap ada plak yg dapat masa lama..x adil laa.yg jenuh nak menunggu tu sape..aku gak…ada gak budak2 yg dh kuar dr bilik interview tu konfident je rasanya..happy jer..nmpk cm berlagak dapat pun ada gak..ek eleh last2 aku dpt tau x kena panggil gak utk second interview..

Bara tul aku nak menunggu..bila tiba giliran aku…aku pun prgila kan.ramai yg pesan kena konfiden gilerr..berlagak cm cikgu..Masuk2 bilik tu aku tengok penemuduga tengah kusyuk makan tengahari dalam bilik tu..adoiiyaii diorang leh sedap2 lak dok makan..aku ni stgh mati dok menunggu+lapar+nak ke tandas+nak balik semua pun ada diorang x tau pn..Kalau nk makan pun makan la dulu jgn la panggil calon masuk lagi..rehat la dlm 10 minit ker..ni x terus panggil aku..bile aku bentang mcm x tumpu perhatian pun ada gak..depa khusyuk dok mkn..dh la aku gelabah giler..maklumlah first time la katakan..aku pun membentang..tergagap,x ingat nk ckp pe..apa yg aku hafal trus lupa..blank gler..last2 tgk slide jela dan baca dr situ..sume pun ada..Ni ditambah lgi dengan soalan2 tahap bangang yg dituju pada aku membuatkan aku terus Down..semangat hilang melayang..
Aku menjawab soalan pun mula merapu..suara aku pun mcm nyaring nk marah pun ada..tp sbnrnya aku x marah pun time tu sebaliknya rasa kecewaa...pastu bile dh ckup 15 minit trus die suh berhenti..huhu x adil tul..sedangkan bukan byk slide lg yg tggl..mmg tahap keyakinan time tu dh hilang dh..soalan terakhir yg die tnya kt aku adalah ni : “ada apa2 nak tanya x” ingatkan aku nk gak tnya apa kelemahan aku kt diorang tp x nak la nanti depa kutuk aku kaw2 lak..lgi keciwa aku nanti..jd aku geleng kepala jer pastu blah..masa kuar bilik tu aku dh down gler..tp control gak la sbb nak kena isi borang lg n terpksa jumpe calon utk sesi petang yg dtg lak..jd uat muka slumber n muke x bersalah lah bile jmpe diorang hahaha…senyum2 gitu haha..hipokrit lak jdinyer haha..

Pastu kuar dri bilik tu muka aku kembali masam+geram+x puas hati+kecewa ..aku menuju ke arah mak aku yg setia menunggu aku dr pagi hingga la selesai semua..tp aku x tjukla rasa kecewa aku tu..aku uat biasa jer..pastu kami menaiki teksi sapu utk pulang ke rumah..pakcik teksi sapu tu pun turut menunggu aku dr pagi..bile die dah tggu duit teksi pun meningkat la..sbb die menunggu..dekat RM60 gak la kena bayar utk pergi dan balik..huhu..cian gak kat mak aku sbb susah pyh tggu aku..tp aku gagal dlm interview tu..masuk2 keta aku mmg kecewa sgt2..asyik terbayang peristiwa diinterview tu je..aku amat keciwa tp xdela sampai menangis..apa hal nk nangis utk benda ni..membazir air mata aku jer..Cuma just rasa kecewa jela..aku kecewa ngan diri aku,kecewa ngan penemuduga..kecewa ngan ketidakadilan yg berlaku..dalam prjalanan pulang mak aku sampai tertidur dalam keta…

Masa dh balik tu mak aku ada cite kat aku bahawa ada org tnya kt mak aku “xde orang dalam ke”baru senang sikit nk dpt” org yg bertanya ni pun rasanya bekerja kat situ gak..x adil laa kalau nk guna org dalam..baik x yah buat temuduga kalau cmtu..sesungguhnya ketidakadilan berada dimana2 jer..jadi bile dah balik umah aku dah tau mmg jgn harap la nk dpt interview yg kedua nya..mimpi di siang hari la jwbnyer..byk gak member2 sms aku tnya..mklum depa confident leh dapat kot..so bile tau result dh kuar aku cool jer sbb mmg tau x dpt..kwn2 ku yg lain dh gelabah nk tau result..tp ramai yg x dpt dr dpt la…tp ape pn aku tau komunikasi aku mmg kureng la.aku x pandai nk bercakap or menerangkan sesuatu secara spontan tanpa dirancang terlebih dahulu..aku ni jenis yg kena merancang..apa yg nak dibuat kena dirancang terlebih dahulu..kalau nk spontan2 ni,beramah mesra,berpura-pura,berlakon sume ni aku mmg x terror la..aku ni boleh diklasifikasikan sebagai pendiam+garang hahaha..yeker?kombinasi yg pelik..kalau nak suh aku beramah mesra,nk bersembang mcm makcik2,mmg aku x reti..

Cmne lak nk perbaiki komunikasi aku yer..susah gak..kt rumah aku nk beramah mesra ngan sape je..aku anak tunggal..selalunya aku buat kerja aku sendiri jer..x ganggu sape pn..x kan nk suh aku berlakon jd guru kucing lak hahaha..kucing kt umah aku pun degil2..selalunya aku kena jerit2 baru depa nk dgr cakap hehe..nk harap rakan2 pun payah..ramai dok jauh..kalau yg dekat pun busy memanjang..so apa kes..haha..sbb tu aku boleh dikatakan pendiam gak dgn org yg aku x kenal or x biasa..tp kalau dh kenal mmg bising gak aku ni..hehe

Tu la antara kisah aku/pengalaman aku utk kali ni..lain kali cite lain lak hehe..


p/s: PerCaYa PaDa diRi..then U can Do iT…




ramai kata muka aku cam anak mami..ye ker??kalau org kt sebelah aku dlm gmbr ni btul la tu..tp kalau aku cam musykill skit..ada rupe cmtu ke??
sorang lagi dlm kategori anak mami hehe..aku lak dlm kategori mana??haha
p/s dgn diorang ni la aku gi sama2 pi hantar borang pemohonan utk guru gstt..muka kteorg ada potensi jdi cikgu x?hahaha kwang3x..tp gmbr diatas tu diambil time kteorg pi lepak2 dan gi tgk wayang heee..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017