-->

24 Dis 2009

CERITA KONVO 1- URUSAN PENGAMBILAN JUBAH


kenangan dengan prof abd dan juga budak2 major sej..


Walaupun dah lama berlalu,aku baru sempat nk menaip dan bercerita mengenai konvo aku dr awal hngga akhir..selama ni x sempat nk menaip hehe..walaupun org kata cerita dah basi tp suka hati aku la kan kalau nk cite lmbt sikit kan..hehe..mungkin cite ni agak panjang dan detail sbb kalau leh aku x nak terlepas sedikit pun peristiwa2 kecil yg terjadi.kerana ni la kenangan kami semua berkumpul sekali..sebelum membawa haluan masing2 kan..

Disini aku nk kongsi serba sedikit cite sepanjang proses pengambilan jubah dan raptai pada ogos yg lalu..

Pada 5 ogos aku bertolak dr penang ke KL..sbb pada keesokan harinya adalah hari pengambilan jubah utk fakulti aku..namun time ni aku selsema pulak..ni yg x syok..dh la time ni heboh dgn H1NI..risau gak aku..aku pun x pergi jumpe doktor..hnya mkn ubat selsema beberpa biji..tp nasib ianya hnya selsema biasa..alhamdulilah..
Di kL..aku tiada sedara mara..aku dan mak aku menumpang umah jiran kat sebelah umh sewa aku dulu.makcik tu mmg baik..xde masalah aku kt sana..mak aku pun dh jd kwn baek mkck tu kt sana..aku bwa mak aku sekali hehe jd peneman.. yelah segan la nk gi sorang2.namun ada sorang kwn 1 kos aku pun turut menumpang juga di umh mkck tu..mkck tu x kisah..lgipun die tggl sorang diri....seronok juga aku ada gak rakan nk pi sama2 dgn aku gi UM esoknya.

Kwn ku yg menumpang sekali ni namanya tt..aku dh kenal die lama dh..sejak di tahun pertama lg..kmi satu kolej kediaman iaitu 4th college.namun kmi berdua x begitu rapat kerana masing2 ada geng msing2..namun kami mengambil major yg sama iaitu sejarah..walaupn x rapat tp boleh je dok smbng2 skali kalau terserempak..tt ni selalu berdua ngan ain..mana kala aku selalu berlima,berempat atau bertiga ngan geng aku.
pada mlm tu sebelum tdo..kmi brdua smpat la bersembang-sembang,kongsi kisah2 dulu,cerita hal peribadi,rakan2,kongsi kisah pahit manis masing2..brulah aku tahu rupanya tt ni anak yatim..die ada ibu tiri..dan hubungan tt dan kakaknya x begitu baik ngan ibu tirinya..emm waktu ni bru la aku makin kenal tt lebih rapat..selepas ion bju& tdg smbl smbng2 kmi akhirnya masuk tdo krn esok kena brtolak awal..fat ada sms ku nak pergi UM sama2 naik teksi..keluar umah dlm 6.30pgi cmtu..Nrl pun ada sms ku nak gi awal jga dn jumpe di UM nanti.

Keesokannya-6ogos- dlm dkt2 pkul 5 aku bngun dn brsiap-siap..aku dn tt jumpe fth di depan pintu bsr, sebelum mnaiki teksi utk mgmbil ain pula di hill park..kami berempt sampai di UM dkt2 dalam pukul 7am. Di bangunan peperiksaan suasana masih gelap dan sunyi..kami bergerak ke aras 2 bngunan pprksn..dh ada org rupenya..rmaila juga yg bertenggek di tngga..fth dan ain trus msuk ke dlm mnakala aku dn tt terjumpe manja n the geng berdektan tngga..lalu lepak skali ngan diorng kt situ. X lama kemudian nrl pn smpai disitu.kmi semua duduk disitu dlm keadaan yg bising ,sempit dan panas..ramai juga yg dtg awal..x kurang juga yg dtg lewat..akhir nya proses pengambilan jubah pun bermula dgn kmi semua msuk kedlm dewan,mnyerahkan borang2 yg perlu,dan mgmbil jubah..jubah aku agak labuh tp selesa..

Dlm pukul 9,aku dan yg lain yg dtg awal pg tu selesai dgn pgmbilan jbh msing2 mendapat beg biru yg mgndungi jbh msng2..aku,nrl dan tt bergerak ke fakulti sastera utk melawat-lawat fakulti dan brjnji ngan fat dan ain utk brjumpe di café fak sas utk menjamu selera.pd mulanya aku,nrl dan tt lepak di jbtn sej..duduk di kerusi tu..memerhati org yg lalu lalang dan mengimbas kenangan lama disitu..dapatlah gak jumpe Prof Khoo Kay Kim dan PRoF Abdullah zakaria..yg lalu didepan kami smptla kmi senyum2 dan tegur..dekan fak sas prof redzuan pun ada lalu juga..busy tgk die..kehulu kehilir ngan org2 besar.kemudian fth ada msg ku ckp diorng dh ada di café..kiteorg pun gerak ke sana..setelah hmpr selesai mkn mira ada sms ku ckp nk jumpe die ada di dtrn..aku,tt,fth dn nrl bergerak ke dtrn dan duduk di pondok kt situ..entah mcmmana sewktu menunggu mira..tmbul idea utk pergi brjln-jln ke mid valley, tgk wyg dsbnya..nmpknya semua nya mcm brsetuju..kemudian fatah pergi brjumpe ain di bilik dr.kamal..manakala aku dn yg lain masih disitu bersembang-sembang ngan mira..

smpt jga aku sms dalila ngan rina..dalila dtg lewat ambil jbh..rina pula ada di kps ngan maknya..die x nk dtg fak..jd x smptla nk jumpe dirong time tu..nor pula lngsng x jmpe..Dlm waktu yg sama juga di dataran sas ada jamuan mkn2 semptla juga aku nmpk dr arbaiyah..tp die x nmpk aku..aku nmpk Dr Zul juga..dan nsib die nmpk aku smptla die senyum dn angkt tgn menegur aku..x sngka kenal lg dr zul ngan aku..hehehe..kemudian aku dn nrl ada nmpk jamal,wani di dtrn tgh promosi ape ntah..nrl smpt panggil jamal suh dtg ke tmpt kmi..n jml dtg jap dn smbng2 sekejap sblm meneruskan kerjanya..wani dan dayah smpt juga dtg brtemu kami dan bsalam-salaman.setelah hmpir 1 jam di pondok tu..aku dn yg lain sepakat utk terus ke mid valley dgn mbawa beg jubah2 tu sekali..hehe cam kelakar jer..mcm nk menunjuk-nunjk pula kt org2 di mid valley tu..

Aku,tt, nrl dan fth pergi ke stesen bus fak sas..ramai pula org menunggu bus..kmi msing2 keliru dgn harga tmbng bus yg trbru..masih seringit lg ke?hehehe..Bus Rapid pn dtg..tp sudah penuh..akhirnya kami berempat berjalan ke fakulti kejuruteraan utk menunggu bus disana..setelah sampai,kmi semua berasa malas utk naik bus sbb lmbt kena naik dua bus..leceh..jd nasib semua brsetuju nak naik teksi ke mid valley. Setelah sampai kami terus pergi membeli tiket wayang..masing2 mencari filem apa yg best utk ditonton..nrl cdgkan utk menonton harry porter..mnakala aku mcm nk tgk cite the proposal yg Sandra bullock blakon tu…tp aku x kisah mana2 cite pun ok..time tu ada gak cite melayu iaitu setem..tp kmi semua x brp minat nk mnonton cite setem..pastu mgenangkn keadaan fth yg berbadan dua time tu..dan fth juga lebih suka tgk cite the proposal dr harry porter..kami semua sepakat tgk cite the proposal..aku pn seronok dpt tgk cite tu..Cuma nrl trpksa akur x dpt tgk cite Harry Porter..lgpun cite harry porter ada makhluk2 brwajah hodoh jd org2 dulu ckp x elok org yg berbdn dua ni tgk cite2 camtu.

Setelah tiket wayang dibeli..masih ada byk masa sebelum waktu tayangan bermula..akhirnya kmi pergi berjalan2 jalan jap.. kmi smpt teman fth prgi tgk baju pregnant sblum pergi kdai ksut tgk ksut2 yg lawa..yg mgkn boleh dipakai waktu konvo nanti..tp akhirnya sorang pn x beli apa pn hehe..setelah penat brjalan..kami semua pergi ke mcdonald utk isi perut..kt situ sempatla jumpe husna die pn tgk wyg gak..tp cite setem la..aku dn fth mkn burger..mnakala tt dn nrl mkn ayam goreng yg dikongsi berdua..setelah mkn dn bersmbang..perut pn dh kenyang..kmi lepak2 disitu lg menunggu waktu tygn bermula..kemudian kmi semua tersedar yg kami semua jarang lepak berempt swktu msih bljr di UM dulu..kcuali aku ngan nrl jela..masing2 pasni mesti susah nk lepak sama mcm ni dah..akhirnya dlm pkul 1.30 ptg..kmi brgerak meninggalkan mcD..dan menuju ke cinema (ceeewah ckp og putih lak)dgn di tgn kami msing2 mbawa beg biru yg bsr..msing2 redah je masuk hehe..sblum msuk..nurul smpt beli popcorn share duit dan makan sama2..dlm panggung nanti.

Setelah cerita “The Proposal” ditayangkan..kmi semua amat enjoy menontonnya..x rugi tgk..tiada penyesalan memilih cerita ini utk ditonton..bak kata org berbaloi-baloi..kami semua senang hati,ketawa sakan,ketwa terbahak-bahak pn ada melihat cite tu..hehehe..setelah cite tu tamat..kmi teruskan meronda-ronda di sekitar mid valley..smpaila kaki ni penat..selsema aku sekejap ada sekejap x de..dh masuk panggung wayang selsema aku dtg balik mklumlah kena air cond kn..setelah penat akhirnya semua memutuskan utk pulang..nrl buat kputusn nk tmpng umh mkck tu jap dlm sejam dua..sebelum abg die dtg ambik..jd kami dh letih so balik pantai permai naik teksi gak ehhehe..nak dijadikan cerita kami naik teksi pakcik kelantan yg amat peramah..jenuh dok gelak..asyik brsmbng pkck tu lupa nk tekan meter..lmbt die tkn meter hehehe..untung kteorg..murah la skit..setelah smpai di umh mkck tu..aku nrl dan tt lepak di ruang tamu.aku smpt menelan ubat slsema lg takut melarat pula slsma tu pula.aku dn tt smbng ngan nrl..teman nrl smntara tggu abg die dtg ambk..dlm dkt pkul 6pm nrl pn balik..kmi janji utk berjumpa semula sewaktu raptai nanti…
mlm tu aku dn tt terasa amat penat sekali..esok tiada aktiviti..cuti..kmi masih menumpang di umah mkcik kamariah tu lg..namun mlm tu fth ada sms tt ajak jumpe n minta teman die mkn sup kt gerai mkn dibawah..die pun suh tt gtau aku gak..tp aku amat letih nk turun..akhirnya tt saja yg turun..mgenangkan mgkin fth mengidam kot hehe..Mlm tu masing2 terasa amat mengantuk sekali..hmpir pkul 12am kmi masuk tdo..

7ogos-aku dan tt bangun dlm pkul 8 or 9 pg cmtu..msing2 sudah mandi..dn breakfast nasi lemak dan nasi goreng smbil menonton tv..setelah selesai sarapan aku dn tt boring..x tau nk buat apa..laptop pn x bwa cmne nk tgk vcd..jd akhirnya kmi hnya bersembang jela..kemudian waktu tghri aku pun ion baju kurung dan tdung utk dipkai waktu raptai esk dan juga pulang ke png esk..selepas zohor makcik dan mak aku ke chow kit..mak aku teman mkcik tu pergi brg2 sbb esoknya ptg nk uat kenduri anak sedaranya bertunang..sibuk skit mkck tu..aku dn tt adala menolong serbaa sedikit mkck tu..setelah mak aku dn mkck tu ke chow kit..tggl la aku dn tt je di umah..kmi x tau nk buat apa..akhirnya kmi hnya lepak dlm bilik dn sembang2..mcm2 kisah..dari A smpaila Z..kmi smbng kerenah kwn2,kenangan2 lalu..dan sebagainya..tt juga turut bercerita ttg pakwenya pd aku..setelah mak aku dn mkck tu pulang kmi masih terus bercerita dn brcerita smpai tekak pn kering..dn aku masih selsema..dn masih lg telan ubat slsema yg dibawa..manakala tt juga turut slsema Cuma x la teruk sgt..pd wktu mlm kmi semua menolong mkcik tu myediakan mknan utk knduri esonknya..aku mngemas rumah..tt pula mengopek udang..mak aku menolong mkck tu di dapur..kemudian x lama pastu kmi pun dinner sma2..best mkn rmai-rmai ni..dlm pkul 12am cmtu kmi semua pn msok tdo..

8ogos-aku dan tt bertolak dr umah mkck tu dlm pkul 8.25am cmtu utk mghadiri raptai..niat dihati ingin menaiki teksi..terjumpe sorang lg budak sej dgn kwnnya..ingin join skali menaiki teksi..namun semasa menunggu..ada satu bus UM yg besar sudah ada di depan..kami berempat ragu2 utk menaikinya yelah maklumlah status kami semua skrg ni adalah bekas pelajar UM atau bahasa yg cntik skit bakal graduan hehehe..boleh ke kami naik lg bus UM..namun kami masih x berganjak dr pintu bus tu..sambil kelam kabut mencri kad matrik masing2..manatau kot2 pmndu bus tu mintak..x lama kemudian pintu bus dibuka..kmi dgn ragu2 slumber je naik.pemandunya bdk laki muda..die x mintak kad apa pn.kteorg pakai naik je..hehe free tu jimat duit pgi tu..x ramai yg naik..lenggang je dlm bus tu..die hntr kami smpai stesen bus fak sas..tulah kali terakhir aku menaiki bus UM..huhu rinduuuunyerrrr..kemudian aku dn tt trpksalah berjalan kaki ke dtc..x la jauh sgt tp dlm keadaan kesihatn aku yg slsema dn btuk2..jd x brp selesa nk jln jauh skit..

Setelah sampai di dtc..aku dn tt duduk di sebelah kiri dtc smntra menunggu pukul 9 pgi..kemudian miza fon aku..tp aku silent so x dgr la..pastu aku yg tepon die dan x lama pastu die sampai ngan dalila kemudian rosmiza smpai..lepas tu trnmpk pula pidah yg sedang seronok brgmbr..pastu pidah dtg menegur kami semua..die nmpk sng hati mklumla dgr cite die hmpir2 x dpt grad..tp alhamdulilah semua brjalan lncar..patutla sng hati..hehe..aku plak masih slsema sikit2..yg x best nya suara aku serak dan susah nk brckp..masa dlm dtc,raptai pn diadakan..aku batuk byk kali lak time tu, dh la masa tu duduk kt dpn..nsib bwa air..lega skit..lepas raptai tt x sabar2 nk cri tndas..x thn sgt..kmi jln pergi kps..utk menjamu selera disana.

Selesai mkn aku nk bergegas balik ke pantai permai..nk bsiap-siap balik ke penang..x smpt nk jln2 kt kps tu..akhirnya dlm pkul 12 tghri aku smpai di umh mkck tu.kmudian dlm pkul 2 ptg aku pun keluar dr umh mkck tu bsama ngan mak aku dn juga tt..namun tt x balik kedah die pegi menumpang bilik kwn die kt kolej 12..aku dn mak aku menaiki teksi ke pudu..dn naik bus Mayang Sari..utk ke penang..dlm bus..jiwa terseksa tul..die tggu org penuh bru nk jalan..bus tu x bergerak tggu org slama hmpr 2 jam..bygknlah 2 jam dlm bus yg x brgerak dn masih berada di pudu lg..bila bergerak pula,die brhenti rehat byk kali..kemudian die x terus ke hentian sg nibong ppng sebaliknya ke butterworth dulu..huhuhu..lama gler dlm bus tu..smpai umh dlm pkul 10 mlm 0r 11 mlm..huhu..tension tull..


BERSamBung …. Akan datang(cerita sebelum,semasa dan selepas konvokesyen)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017