-->

26 Mei 2017

Sinopsis Drama Turki Magnificent Century (Astro)

Drama Turki Magnificient Century / Muhteşem Yüzyıl, Sinopsis, Astro Prima, Abad Kejayaan, Malaysia, Ottoman Empayar, Kerajaan Turki Uthmaniyah, Sultan Sulaiman, Sulaiman Al Qanuni, Alexandra, Hurrem, Mahidevran, Raja, Sultan, Sejarah, Sejarah Turki, gundik, Permaisuri, Sultanah, Astro Prima, Cinta, Watak, Pargali Ibrahim, Hatije, Kisah Benar, Khalifah Islam, Perempuan Simpanan, Sequel, The Magnificent Century: Kösem, Pelakon, Halit Ergenç, Meryem Uzerli, Nebahat Çehre, Okan Yalabık, Nur Fettahoğlu, Selma Ergeç, Selim Bayraktar, Filiz Ahmet
Sinopsis Drama Turki Magnificent Century (Astro)

Assalammualaikum..
Drama Turki yang bertajuk Magnificient Century / Muhteşem Yüzyıl tengah hangat disiarkan di Astro Prima, setiap hari Isnin hingga Jumaat, jam 7 malam dan ulangannya pada pukul 1 pagi. Ini juga adalah kali pertama aku menonton drama bersiri Turki. Drama Turki Magnificent Century ini adalah drama yang berlatarbelakangkan sejarah Turki, Sejarah Kerajaan Uthmaniyah dan kisah Sultan Sulaiman yang merupakan Sultan Kerajaan Uthmaniyah yang kesepuluh dan paling lama memerintah dari tahun 1520 sehinggalah kematian beliau pada tahun 1566. Walaubagaimanapun drama ini lebih memfokuskan tentang masalah dan konflik yang berlaku dalam istana Sultan Sulaiman, part perang - perang semua itu tak banyak pun sebab cerita ini lebih fokus tentang gundik Sultan Sulaiman yang bernama Alexandra / Hurrem Hatun yang bermula dari seorang hamba sebelum diangkat menjadi permaisuri. Antara pelakon yang membintangi drama ini terdiri daripada Halit Ergenç, Meryem Uzerli, Nebahat Çehre, Okan Yalabık, Nur Fettahoğlu, Selma Ergeç, Selim Bayraktar, Filiz Ahmet dan ramai lagi. Drama Turki ini mempunyai 4 season dan kesemuanya mempunyai 139 episod. Musim pertama mempunyai 24 episod, musim kedua pula mempunyai 39 episod, musim ketiga ada 40 episod dan musim terakhir iaitu musim ke-4 mempunyai 36 episod. Aku tak pasti sama ada Astro akan menyiarkan 139 episod itu sekaligus atau pun dia siarkan ikut musim juga hehe. 
Drama Turki Magnificient Century / Muhteşem Yüzyıl, Sinopsis, Astro Prima, Abad Kejayaan, Malaysia, Ottoman Empayar, Kerajaan Turki Uthmaniyah, Sultan Sulaiman, Sulaiman Al Qanuni, Alexandra, Hurrem, Mahidevran, Raja, Sultan, Sejarah, Sejarah Turki, gundik, Permaisuri, Sultanah, Astro Prima, Cinta, Watak, Pargali Ibrahim, Hatije, Kisah Benar, Khalifah Islam, Perempuan Simpanan, Sequel, The Magnificent Century: Kösem, Pelakon, Halit Ergenç, Meryem Uzerli, Nebahat Çehre, Okan Yalabık, Nur Fettahoğlu, Selma Ergeç, Selim Bayraktar, Filiz Ahmet,
Disebabkan aku memang minat hal - hal sejarah ini, jadi mestilah kena tonton drama ini kan, plus aku juga pernah belajar tentang Sejarah Timur Tengah yang memang aku dah lupa pun apa yang aku belajar masa kat Universiti dulu hehehe. Tapi yang pasti memang aku ada belajar pasal Kerajaan Uthmaniyah ini. Walaubagaimanapun drama ini tidaklah menceritakan tentang details pasal kerajaan Uthmaniyah ini sebab lebih fokuskan tentang hal - hal menarik yang berlaku  dalam istana sajaDalam season pertama drama ini yang tengah ditayangkan di Astro, dapat dilihat persaingan sengit antara gundik kesayangan Sultan Sulaiman iaitu Alexandra / Hurrem yang ingin menjadi permaisuri dan juga isteri Sultan Sulaiman iaitu Sultanah Mahidevran. Kadang - kadang kesian juga dengan Mahidevran ini, disisihkan macam tu je, sebab suaminya dah berkenan dengan perempuan lain. Macam - macam kes jadi antara Mahidevran dan Hurrem ini antara kes curi cincin, kes pukul, kes meracun dan sebagainya. Aku juga suka tengok kisah percintaan antara Orang Kanan Sultan iaitu Pargali Ibrahim dengan adik perempuan sultan iaitu Hatije. Comel je diorang bercinta senyap - senyap, tapi bila aku baca sinopsis drama ini untuk semua season, memang tragis betul kisah cinta mereka berdua nanti, sebab Ibrahim akan curang dengan Hatije dan ada skandal pula dengan Nigar Kalfa. Kemudian Sultan akan bunuh Ibrahim dan Hatije pula akan memutuskan hubungan persaudaraan antara dirinya dengan Sultan Sulaiman dan macam - macam perkara tragis yang akan berlaku dalam musim kedua, ketiga dan keempat nanti.
Drama Turki Magnificient Century / Muhteşem Yüzyıl, Sinopsis, Astro Prima, Abad Kejayaan, Malaysia, Ottoman Empayar, Kerajaan Turki Uthmaniyah, Sultan Sulaiman, Sulaiman Al Qanuni, Alexandra, Hurrem, Mahidevran, Raja, Sultan, Sejarah, Sejarah Turki, gundik, Permaisuri, Sultanah, Astro Prima, Cinta, Watak, Pargali Ibrahim, Hatije, Kisah Benar, Khalifah Islam, Perempuan Simpanan, Sequel, The Magnificent Century: Kösem, Pelakon, Halit Ergenç, Meryem Uzerli, Nebahat Çehre, Okan Yalabık, Nur Fettahoğlu, Selma Ergeç, Selim Bayraktar, Filiz Ahmet,
Drama ini juga dah disiarkan di banyak negara - negara lain. Di Indonesia, drama ini dah disiarkan pada tahun 2014 dengan nama drama ini ditukar kepada Abad Kejayaan. Dekat Malaysia baru sekarang nak disiarkan, kiranya ketinggalan kereta api jugalah ni hehe. Lepas Drama Magnificent Century ini tamat, akan ada pula sequelnya yang bertajuk The Magnificent Century: Kösem, yang mana jalan ceritanya bermula, 37 tahun selepas kematian Sultan Sulaiman. Berbalik pada drama yang disiarkan di Astro Prima ini, Lepas baca keseluruhan sinopsis drama ini, macam tak percaya pula Ibrahim itu akan curang, dah lah kisah percintaannya dengan Hatije tu sweet je sebelum keduanya akan berkahwin. Tak sangka juga yang Nigar Kalfa memang ada hati pada Ibrahim sejak awal lagi. Aku tak naklah letak spoiler banyak- banya dalam entry ini hehehe aku hanya bagi spoiler sikit - sikit je hehe. Aku akan sertakan sekali sinopsis Drama Turki Magnificent Century untuk musim pertama di bawah ini ye. Selamat membaca dan selamat menonton ye.
Drama Turki Magnificient Century / Muhteşem Yüzyıl, Sinopsis, Astro Prima, Abad Kejayaan, Malaysia, Ottoman Empayar, Kerajaan Turki Uthmaniyah, Sultan Sulaiman, Sulaiman Al Qanuni, Alexandra, Hurrem, Mahidevran, Raja, Sultan, Sejarah, Sejarah Turki, gundik, Permaisuri, Sultanah, Astro Prima, Cinta, Watak, Pargali Ibrahim, Hatije, Kisah Benar, Khalifah Islam, Perempuan Simpanan, Sequel, The Magnificent Century: Kösem, Pelakon, Halit Ergenç, Meryem Uzerli, Nebahat Çehre, Okan Yalabık, Nur Fettahoğlu, Selma Ergeç, Selim Bayraktar, Filiz Ahmet,
Sinopsis Drama Magnificent Century

While hunting in the woods, a young 26-year-old Süleyman is informed that his father Sultan Selim has died. He rides to Constantinople alongside his best friend, Pargalı İbrahim, to take the throne. Meanwhile, a Ukrainian girl named Alexandra gets kidnapped in a Tartar slave raid. Her parents and sister are killed. She is finally sold to the Topkapı Palace in Istanbul, and accepted into the Sultan's harem. Nigar (one of the main Harem leaders) explains to Alexandra that if she behaves herself and does as she is told, she will be summoned by the Sultan, and if she gives him a son, she will rule the world as a Sultana. After capturing the Sultan's attention, she spends a night with him and eventually falls in love with him. After converting to Islam, Süleyman changes her name to Hürrem ("who brings joy to one's face"). Subsequently, she gives birth to her first son, Şehzade 
Mehmed, and rises to the top of the court. 
Drama Turki Magnificient Century / Muhteşem Yüzyıl, Sinopsis, Astro Prima, Abad Kejayaan, Malaysia, Ottoman Empayar, Kerajaan Turki Uthmaniyah, Sultan Sulaiman, Sulaiman Al Qanuni, Alexandra, Hurrem, Mahidevran, Raja, Sultan, Sejarah, Sejarah Turki, gundik, Permaisuri, Sultanah, Astro Prima, Cinta, Watak, Pargali Ibrahim, Hatije, Kisah Benar, Khalifah Islam, Perempuan Simpanan, Sequel, The Magnificent Century: Kösem, Pelakon, Halit Ergenç, Meryem Uzerli, Nebahat Çehre, Okan Yalabık, Nur Fettahoğlu, Selma Ergeç, Selim Bayraktar, Filiz Ahmet,
At the same time, Mahidevran, a senior hatun (lady) and mother of the Sultan's eldest son, Mustafa, gets worried when she notices Süleyman is not spending time with her anymore. A year later, Hürrem gives birth to her first and only daughter, Mihrimah Sultan. Meanwhile Süleyman departs for his campaign in Belgrade and kills the husband of a woman name Victoria, who will be later sent to kill the Sultan. Also, Leo, Hürrem's fiance during her early life in the Crimea, arrives in an attempt to find her. Hürrem who discovers his presence tries to hide the truth, but İbrahim decides to use it as against her. Victoria who has been renamed to Sadika following entering the harem, becomes a favourite of everyone, and a trusted servant. After many intrigues, she attempts to assassinate Süleyman, by holding a dagger on his throat. Meanwhile, because of the rivalry and developing hatred between İbrahim and Hürrem, he tries to blackmail and poison her but Leo saves her by eating the poisoned Turkish delight and dies, proving his love and honor.

*Tak silap aku Meryem Uzerli yang melakonkan watak Hurrem itu akan berlakon sehingga musim ketiga saja atas sebab - sebab tertentu. Untuk musim ke-4 wataknya akan digantikan dengan pelakon lain yang lebih berusia.

Update- 1/6/2017
Info TerkiniAstro telah menarik keluar Tayangan Drama Magnificent Century setelah mendapat bantahan dari banyak pihak. Jadi mungkin ada drama lain yang ganti kot. Walaubagaimanapun drama Magnificent Century ini still ada kat Youtube lagi dengan english subtitle.
Miss Banu Signature, Tandatanganku, Miss Banu, Blog Miss Banu Story,

11 ulasan:

  1. sy minat juga cerita sejarah terutama sejarah kerajaan Uthmaniyah ni. cuma drama ni 'lain maciam' sikit

    BalasPadam
  2. jom join GA ni. Dapat gambar polaroid free free je. http://shahirahsarmy.blogspot.my/2017/05/giveaway-july-2017.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia orang dah boikot ke cite ni? Cite ni best tapi ada part cium mulut tu yg tak best huhu..

      Padam
  3. cerita ni tk patut untuk ditonton sbb banyak yang bercanggah dengan ajaran islam sedangkan latarbelakangnya kerajaan islam.

    BalasPadam
  4. Hari ni astro dh tak tayangkan plak.. Adoiiii.. Apa kes???

    BalasPadam
  5. Kenapa hr ni cerita ni

    BalasPadam
  6. Drama ni sebenarnye seolah2 memburukkan islam.. banyak beza dan mereka reka cerita.. ini kisah tipu dan mengaibkan agama islam.. kerajaan uthmaniah bukan cara begini.. jadi sama2 kita boikot cerita ini.. sultan sulaiman yang baik budi pekerti tetapi cerita ini sultan ini banyak mengisahkan ttg kearah kemaksiatan..

    BalasPadam
  7. Kenapa dh tak ada lg drama ni...hurmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah tak ada sebab dah kena boikot.. Drama tah apa...mencemarkan kesucian Islam

      Padam
  8. patut smlm tak de citer ni kul 7 ...

    BalasPadam
  9. Cerita ni da x dityangkan...pd sy ni cume cerita...kita yg sndri thu islam tu mcm mana pn kkdng terpesong....cerita2 melayu yg dlm tv pn yg pgng sne sni pn ikot kan xbole tp bt jugk kan...tu sume atas diri sndri huhi

    BalasPadam

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017