-->

28 Dis 2009

-CERITA KONVO 2- MY CONVOCATION DAY-

sweet memories..


Lagi beberapa hari nk masuk tahun 2010..jadi kat sini aku nak sambung balik cite pasal konvokesyen aku pada ogos 09..hehe..diam x diam dh hbis pun..dh ada degree dh hehe..apa pun baca jela kt bwh ni..nanti kte story2 lg pasal kenangan di UM..

(Rabu)12 OGOS 2009- aku, mak n bapa aku bertolak ke Stesen Bus Sg Nibong dlm pkul 1ptg sampaila..tp last2 tertinggal jubah kat umah.byk sgt brg smpai benda yg penting (jubah) leh tertinggl.bapa aku dh bising menyalahkan mak aku.mak aku pn terlupa.aku pn lupa gak.bapa aku mmg dh bsing2 pastu bapa aku patah balik pi umah dgn pakcik yg bawa teksi sapu tuh..manakala aku dn mak aku tggu kt situ.
Akhirnya kami pun naik bus dan sampai kl dalam pkul 5.30 cmtu..kemudian cari teksi dan sampai kt pntai permai dalam dkt pukul 6.15..kami semua menumpang kat umah makcik sebelah umh sewa aku dulu.
Kebetulan hari tu mmg ada pasar mlm..Selepas solat,mak dn bapa aku turun pi psr mlm..beli mkn sume.lepas tu kiteorg sama2 makan dan tgk tv dgn mkck tu..

Waktu mlm dalam pukul 8mlm-aku mula seterika baju dan tudung utk dipakai utk konvo esoknya.manakala mak dn ayah aku dgn mkcik tu menonton tv di ruang tamu.aku kalau bab2 nk seterika2 ni mmg malas sgt,sbb aku kalau seterika baju dn tdg mmg lama.berjam-jam.malas jdnya letih pn ada gak..x lama kemudian t.t ada msg aku ckp yg kad jemputan ada lebih satu sbb kakak die je dtg.jadi die suh ajak mkck yg aku tumpang umah tu dtg gak konvo.lgpun masa ambil jubah ritu tt pn ada tumpang gak kt umh mkck tu.aku bergegas mberitahu mkcik kamariah tu..dan die mula2 nampak mcm x nk pi..nmn die x bgi jwpn lg..mak aku suh mkck tu pkir dulu..aku pn terus sambung kerja seterika aku yg x hbis2 lg..mana nk hbis sambil seterika smbil main msg..sms byk masuk..sms dr nurul,dri tt,dr fatah dll..penin..seterika tdng x hbs2 lg.

Aku terus seterika..waktu semakin lewat..kemudian makcik tu dtg kat aku dan kata die teringin pula nak pi konvo aku tu..aku kata jom la makcik pi sekali..last2 makcik tu pun setuju nk ikut.tp kena pi pagi2 la.takut jem.pukul 5pgi kena kuar dr umah dah.makcik tu tepon teksi anak sedara die utk ambik kteorg esok..lepas aku hbis myeterika..giliran mkck tu pula seterika baju die..Menjelang dkt pukul 12am.kmi sume gi tdoooo..esok kena bangun awalll..esok hari pasti hri yg memenatkn..huhu

13 ogos 2009-aku dan mak aku bangun dalam pukul 3.15 am..utk mandi dan bersiap-siap..kemudian makcik tu pula bangun..dan bapa aku last skali bangun.
Hari ni aku memilih utk pakai baju kurung warna Biru serta bertudung putih.Alhamdulilah tudung aku x buat hal pagi2 buta ni..elok je bile aku pkai..legaa..dalam pukul 4.40 semua dah ready..so kteorg bersarapan biskut dan air milo..sebelum brtolak pkul 5 nanti.
Kami smpai UM dlm pkul 5.20 pg..jalan lengang dan sunyi glerr..xde sape..hhehe bapa aku dh bising xde org pn..knp nk dtg awal2..hehe.pastu kteorg pi lepak kt surau KPS..Bapa aku masuk surau laki kt sebelah.
Rupenya dh rmai ada di surau KPs tu..ada yg smpai tdo..bwa bantal semua..dsyt..kiteorg melepk kt situ..smntara tggu Subuh.Nrl ada msg ku.die dh sampai UM..dok lepak dlm keta lg..die kuar umh pkul 4pg.fatah pun kata die sampai kt UM dh..tgh parking keta.

Akhirnya dkt pkul 6am.Fatah sampai kt Surau KPS..Dlm pkl 6.10 lepas solat subuh..aku dn fatah pun bsiap-siap pakai jubah..x lama lps tu Nurul pn sampai..nasib mkcik dan mak aku ada..diorng yg tlong pinkan selendang sume..nk hrp aku,entah cmne la jdinyer..org dlm surau tu pn dok usha2 kterog pkai jubah..panas gler lepas pkai jubah tu..muka dn bdn bpeluh-peluh.dalila pun ada gak singgah surau kps..tp kejap je.akhirnya semua dh ready dgn jubah msing2..dkt pkul 7am..kmi bertolak utk ke dpn DTC.Aku lak time ni dok kelam kabut msg tt..tnya bile die nk bgi kad jmputan tu.Bila sampai kt dpn DTC aku tggu kejap tt..pastu x lama kemudian nmpk die dr jauh dgn kakak die menuju ke DTC..Setelah die smpai die pn bgi kad jmputn kat mkck tu..dan suruh kakak die join skali dgn mkck dn mak aku.pastu aku,fth dn tt pun menuju ke ARas 1 Bngunan Peperiksaan utk berkumpul disitu.

Setelah sampai aku nmpk rina,nrul,dalila sume..time ni nrul tgh tolong rina pakai jubah dan selendang.aku tt dn fth dok lepak dkt dgn diorng..x ramai sgt pljr dkt sini lg..pastu nmpk gak jamal n geng die..die ada tegur aku..ckp jalan x nmpk org..mmg aku x nmpk pn.hehe..kemudian x lama pastu ada pgumuman suh berkumpul dlm dwn aras 1..so kami sume masuk la..pastu trpksa berkumpul ikut senarai nama dn num giliran yg diberi..aku pula di Bahagian D iaitu nama2 yg brmula huruf R dn S.
Kemudian kami semua beratur ikut urutan abjad nama masing2..setelah berkumpul dan beratur..kami pun disuruh berjalan masuk ke dewan dan duduk di tempat yg dikhaskan utk para graduan..

Di tempat duduk..ada 1 buku aturcara istiadat konvo..jd semua graduan mula la membelek buku trsebut utk mghbiskan masa menunggu..setelah beberapa ketika berada di dewan tu menyesal pula aku x bawa kamera dgn aku..huhuhu tidak mesti best leh tngkp gmbr dlm dewan huhu..so tggu jela jwbnya..huhu
Setelah tetamu2 kehormat tiba..acara konvokesyen pun bermula..penyampaian ijazah dimulakan dgn Fakulti Ekonomi terlebih dahulu..yg lain kena tggu la..punya la ramai nama cina yg dsebut..huhu ngantuk jdinya..rupenyer budak Melayu x ramai dlm Fak Ekonomi tuh..tp masih ada jugaa la drp xde lngsng..
Akhirnya tibalah giliran fakulti aku lak hehe..fakulti sastera dan sains sosial..fakulti aku lak mmg majority pelajar Melayu la..lambat gak nk tggu giliran aku..sbb nama aku start huruf ‘s’ ..kemudian tibalah giliran aku lak dn rkn2..kami pun beratur dekat dgn pentas..mula naik 1 tangga ke 1 tangga..dan menunggu sehingga nama dipanggil..aku Cuma harap x buat salah lah atas pentas tu mcm topi jatuh ke,salah trun tangga ke apa ke..tpi alhamdulilah setelah nama aku dipanggil segalanya berjalan dengan lancar..xde masalah..Cuma yg perlu dirisaukan adalah gambar yg diambil oleh jurugambar yg diupah oleh UM..harap2 fotonya cantik la..setelah selesai giliran aku,aku pun kembali semula ke tempat duduk aku..bertukar lak tmpt duduk..sbb ada budak baru yg masuk barisan sbb lambat smpai dsbnya..akhirnya sebagai penutup.para graduan menyanyikan lagu ‘Universiti Malaya’ dgn perasaan gembira dan bangga..kemdian jurugambar merakamkan gmbr kami semua sedang senyum dan membaling topi masing2..

Setelah selesai istiadat konvokesyen..kami semua keluar dari DTC..berpusu-pusu semua kuar dewan..waktu ni para graduan sibuk cari family masing2..kebanyakannya trpisah.x jumpe..aku pun sama..pintu keluar ada banyak..jd x pasti pintu mana family aku kuar..setelah keluar dr pintu aku tggu tepi pintu smbil trcangak-cangak,pusing kiri kanan..tp x nmpk2 kelibat mak,bapak dn mkck tu..pening gak..aku tepon x angkat lak..orang mmg ramai gler..peninnn..aku terus menunggu kt situ..org semakin banyak..aku masih mencari-cari..akhirnya alhamdulilah aku nampak kelibat mak aku dn bapak aku..terus aku pergi ikut depa..mula2 diorang x perasan aku ada kt belakang diorang..diorang sibuk dok cari aku..last2 depa tgk aku kt blkng legaa..akhirnya jumpe gak..skrg sesi nk tngkp gmbr la plak..kami menuju ke depan dtc..kt sini aku ada jumpe family miza,nurul,dalila..rina ada nmpk jap..pastu die pun hilang.kelibat tt pun aku x nmpk dh..dgr cite die x sihat terus die balik. kemudian.kami tngkp gmbr ramai2..trmasuk dgn semua family masing..setelah beberapa kping tngkp gmbr..bapa aku gaduh nak balik pulak dh..gmbr baru sikit je ambik pun..last2 aku suh depa pi makan dulu kt kps..manakala aku tggl kt situ,tngkp gmbr dgn yg lain..nasib miza ada bawa adik die..sng kit nk mnta tolong suh tngkp gmbr..byk gak la tngkp gmbr tu..tp dalila tngkp gmbr jap je..pastu die trpksa blah awal,abg diee tggu..last2 aku,miza dn nurul pulun tngkp gmbr..heee seboleh mungkin tngkp sebanyak mungkin gambar..yelah utk kenangan..

Org semakin rmai..hari semakin panas..bdn semakin penat dn letih..aku x mkn apa dr pgi lg..huh..rasa nk pengsan masa ni..namun gagahkan diri trus ambik gmbr..x lama kemudian mira dan zila sampai..mira-roomate aku kt umh sewa..die ada lg setahun kt UM..zila lak ex roommate dalila masa kt 4th dulu..depa sampai..kmi trus tngkp gmbr..selagi boleh..hehe..akhirnya aku rasa dh lama aku hbiskan masa kt sekitar dtc..mak ayah aku mesti penat menunggu di kps..aku x muncul2 lg..hehe..akhirnya mira ikut aku pergi kps utk jmpe mak ayah aku dn makcik tu..dlm pjalanan ke Kps terjumpe lak pidah..perjalanan dihentikan kejap..tngkp gmbr ngan pidah lak hehe..kemudian baru la ke Kps..mak ayah dan makcik tu dh stanby kt dpn pintu kps dok tggu aku..mak aku dh tapau nasi kt aku dh..nmn demikian kt depan kps ni aktiviti tngkp gmbr masih dteruskan hehe..pastu aku ajak mak aku beli teddy bear yg mcm bunga tu..utk kenang-kenangan..mahal la gak dlm rm 30 lebih..besar dan warna pink.jenuh nk bwa pi pudu nak nek bus balik png nanti..

Lepas dah beli teddy bear tu..sesi tngkp gmbr ngan teddy bear tu la plak..setelah beberapa keping gmbr diambil..akhirnya kami pun menuju ke stesen bus dekat Pasum utk tggu teksi yg dibawa oleh anak sedara mkcik tu.punya lama tggu..sebab kat situ jem glerrr3x..aku tggu dkat bwh pokok dekat dgn air terjun..aku x larat sgt rasa nk pitam..x larat nk brdiri dh..akhirnya dengan jubah yg masih belum terbuka (panas glerr)aku terduduk atas rumput smntara nk tggu teksi tu sampai.mula2 malu nk duduk..last2 apa aku peduli duduk jela..ada aku kisah haha..tepon berkali-kali teksi tu..die ckp ondway dh..dah ada kt um pun..Cuma jln jem kt jalan UM tu kereta sume gerak slow mcm kura2..errrrghh..
Dalam aku tgh melepaskan penat smbil duduk atas rumput tu..tiba2 aku terpandangkan farain (ain)dgn familinyer..die tggu ayah die bawa keta ambik diorng..die melambai-lambai aku dr jauh..mulanya aku x perasan..last 2 nmpk plak die..akhirnya aku lambai balik kt die..pastu die suh aku dtg kt die utk bergambar sama2..ikutkan aku x larat dh nk bangun..nmun ku gagahkan diri juga..bukan selalu nk brgmbr..aku terus mencapai kamera aku lalu menuju kearah Ain yg berada x jauh dri situ..kami mengambil beberapa keping bersama..kakak dan abg iparnya menjadi jurugmbr kami berdua menerusi kamera aku dan ain..kemudian kami bersembang jap..akhirnya teksi yg ditunggu muncul juga..lega rasanya..aku pun bergegas bersalaman dgn ain..dan cepat2 nek teksi tu.

Bila dah menaiki teksi tu barula rasa segala beban hilang jap..akhirnya kami sampai di Perumahan Pantai Permai..sementara menunggu lif aku dan mak aku pergi ke kedai membeli beberapa botol air..dahaga dan lapar beb..aku sorang je x mkn dr pagi..x aci tul..kenyang minum air je..bile dh sampai di umh makcik tu..berehat jap..ingatkan sesi brgmbr dh hbis..tp ada gak..makcik tu nk tngkp gmbr dgn aku time aku pakai jubah..jd dgn muka berpeluh..topi pun senget..bedal jer..gmbr pun diambil..kemudian aku menunaikan solat..setelah tu aku tidur sekejap tnpa makan terlebih dahulu krn amat letih..ayah aku jga tdo sekejap..adalah dalam sejam cmtu..kemudian aku terpaksa bangun dan bersiap kerana kami sekeluarga harus bertolak ke penang pada petang tu juga..ayah aku dh bising suruh siap cepat..setelah siap pakai tudung sume..aku pun makan la nasi bungkus yg mak aku beli kt kps tu..x sempat2 aku nk mkn ayah aku dh bising suh cepat mkn..die ckp aku makan lambat la..aku makan main2 la..aku lambat mengunyah la apalah..x habis2 dok mengungkit yg aku lambat la,mkn lmbt la..(ni la lelaki tau nk cepat jer errghhhh)geram tul aku time ni..sabar la..buat pe nk kelam kabut..aku rasa cm nk mngamuk je time ni..digesa-gesa dan dipaksa..ckp le elok2 ni tak dok jerkah2 lak.dh la depan mkcik tu lak.bara tul aku.aku pun x dok diam..melawan balik ckp ayah aku..heee..aku lgi penat dri yg lain..aku melawan sikit je skdr pertahankan diri aku huhuhu.kemudian dalam pukul 3 lebih..kami pun bersalaman dgn mkcik tu..dan bertolak utk ke Pudu..dalam perjalanan nk ke bwah utk mncri teksi ke Pudu tu pun bapa aku x hbis2 membebel kata aku lambat la apala..mmg sakit hati tul time ni..

Malu lak aku bawa teddy bear tu..heee sume org nmpk..smpai mkck yg jd guard kt situ pun mengusik aku heee…
Akhirnya kami menaiki teksi yg dibawa oleh orang India..baik juga orgnyer..setelah sampai-kami beli tiket bus consortium yg akan bertolak pada pkul 5ptg..masa masih pnjg.jdi kami pun melepak kt Pudu..kemudian bapa aku kata die nk gi toilet jap..pastu aku gtau kt mak aku yg aku nk gi kt depan tu jap..sbnrnya aku nk gi tgk novel kt situ tp aku x gtau yg aku nk tgk buku(novel)aku just ckp nk pi sana jap..kemudian bapa aku dtg..terus die marah mak aku bila mak aku x tau aku pi mana..die ckp mngkin aku hilang la kena pukau la,kna bwa lari la apalah..x masuk akal tul..bapa aku jerkah2 mak aku kemudian bile die nmpk aku dtg..aku lak kena..aku ckp pi beli buku..errrghh..buat malu tul..dh la suara bapa aku tu kuat..satu pudu leh dgr(aku 1 spesis ngan bapa aku..suara kuat..cpt marah)kecian mak aku..

Aku beli novel tajuk Bila dah suka karya Mimie Afinie..bile dh naik bus..baru la lega sikit..sgala pergaduhan dh reda..Cuma biasala bapa aku masih membebel sikit2 lagi kerana kelewatan aku mnyebabkan kteorg smpai penang lmbt (yakni waktu mlm).tp akhirnya semuanya dh berlalu…Alhamdulilah dalam pukul 11mlm kami selamat sampai di rumah..rindunya kt kucin2 aku..cian diorng kena dok umah sendiri2 jer..
Setelah selesai segala urusan,dan menunaikan solat..aku sempat meneliti gmbr2 dlm kamera aku..sempat juga aku transfer gmbr2 tu ke dlm laptop aku..selepas selesai aku pun tido..

Urusan konvo dh selesai..tggl urusan utk pemulangan jubah dan juga pengambilan ijazah dan gambar je lgi..

Bersambung..


comel x kteorg hehe-dr kiri Miza,wani,banu n sin ai..


Besarnya bungeee..heeee


dr kiri-zu,Nurul n me..bile nk kahwin cik nurul oi hehe


dengan adik miza hehe


dr kiri housemate aku mira n miza
ngan roomate aku Mira..
ngan Ain-masa ni dh nak balik..letih glerrr..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017