-->

15 Ogo 2016

Mirror Of The Witch - Korean Drama Review

Review Drama Korea - Mirror Oh The Witch

Assalammualaikum..
Macam biasa hari ni nak buat Review Drama Korea yang bertajuk Mirror Of The Witch, yang mula disiarkan pada 13 Mei yang lalu sehingga 16 Julai 2016 dan mempunyai 20 episod. Drama Mirror Of The Witch ini dilakonkan oleh Yoon Si Yoon, Kim Sae Ron, Kwak Si Yang, Yum Jung Ah, Lee Sung Jae, Jang Hee Jin, Lee Yi Kyung, Lee Ji Hoon, Min Do Hee dan ramai lagi. Dah lama tak nampak Yoon Si Yoon ni berlakon, sekarang ni baru nampak die aktif semula, siap join rancangan 2 Days 1 Night dan jadi ahli tetap gitu. Heroin drama ni iaitu Kim Sae Ron dah beberapa kali dapat watak utama gitu walaupun umur die masih muda, baru 16 tahun jer. Bagi aku drama ni unik dan best untuk ditonton walaupun berlatarbelakangkan zaman dulu2. Drama ni bergenre fantasi gitu, kisah pasal puteri raja yang terkena sumpahan akibat ilmu hitam yang diamalkan oleh bomoh Hong Joo. Jalan cerita bermula apabila Queen Shim tidak dapat mengandung kerana mandul lalu Queen Dowager menggunakan khidmat Bomoh Hong Joo untuk membolehkan Queen Shim mendapatkan pewaris takhta kerajaan. Dengan menggunakan ilmu hitam bomoh Hong Joo itu, Queen Shim dapat melahirkan anak kembar, sorang anak lelaki yang bernama Hoi Hyeon dan sorang lagi anak perempuan Yeon Hee.
Walaubagaimanapun Yeon Hee terkena sumpahan dan perlu dibakar hidup2, Namun Choi Hyun Seo yang ditugaskan untuk membakar baby tersebut tidak sampai hati lalu menyembunyikan Yeon Hee di dalam di sebuah rumah di dalam hutan dan menganggap Yeon Hui seperti anaknya sendiri. Bomoh Hong Joo tidak tahu yang Yeon Hee masih hidup kerana yakin yang Yeon Hee dah mati. Yeon Hee terpaksa hidup seorang diri didalam hutan itu dan kadangkala dirinya dilawati oleh Choi Hyun Seo serta anak lelakinya iaitu Poong Yeon. Suatu hari secara tidak sengaja Heo Jun (Yoon Si Yoon) bertemu dengan Yeon Hee di dalam hutan tersebut dan mereka mula menjadi kawan. Sekali dengan sinopsis awal cite ni aku karang hehehe, part2 awal drama ni memang best, nampak menarik dengan permainan ilmu hitam tu semua plus dengan rambut Yeon Hee tu boleh bertukar warna gitu dari hitam ke putih. Aku paling suka sekali bila Yeon Hee tu marah dengan bomoh Hong Joo tu, so die boleh gunakan kuasa ajaib die untuk sakitkan Hong Joo, namun die tak dapat nak bunuh Hong Joo kerana dirinya tak nak melanggar peraturan untuk menghapuskan sumpahannya itu. Aku juga tak faham kenapa abang angkatnya iaitu Poong Yeon tu rasa takut bila tengok rambut Yeon Hee bertukar dari hitam jadi putih, comel jer aku tengok hehehe.
Agak menyampah gak bila Hong Joo sentiasa menang dalam setiap agenda jahatnya tu, siap ada askar perempuan bagai yang sentiasa berpakaian merah yang akan menjalankan kerja jahatnya. Ditambah lagi dengan Raja yang lemah dan sentiasa termakan hasutan Hong Joo tu. Kesian gak kat Yeon Hee dan Heo Jun yang terpaksa hadapi pelbagai cabaran dan bahaya akibat dari Raja yang tidak berguna. Watak seterusnya yang aku menyampah adalah watak Heo Ok yang merupakan abang tiri kepada Heo Jun. Heo Ok juga adalah penyebab kepada kematian ibu Heo Jun. Mak Heo Ok pun dua kali lima jer, Heo Ok tu akhirnya akan dipenjarakan cuma mak Heo Ok tu jer yang macam terlepas, Die tu pun patutnya dapat balasan akibat kekejamannya pada Heo Jun dan maknya dulu. Aku suka part Yeon Hui dan Heo Jun membuat ubat2 / potion ajaib tu bersama-sama, comel jer. Entah kenapa aku rasa bomoh Hong Joo tu macam ada hati jer dengan Choi Hyun Seo tu, tengok dari gaya diorang macam pasangan bercinta jer especially masa babak akhir tu, ketika C.Hyun Seo memujuk Hong Joo untuk menyerah kalah jer dan mati bersama-sama dengannya.
Scene paling mendebarkan sekali mestilah scene Heo Jun terpaksa mengorbankan dirinya demi Yeon Hee agar sumpahan ke atas Yeon Hee akan terhapus. Kiranya salah sorang dari diorang kena mati untuk yang lain, Heo Jun tu sanggup mengorbankan dirinya tapi Yeon Hee terlebih dahulu meminum potion berkenaan lalu Heo Jun terpaksa meneruskan hidupnya seorang diri. Heo Jun kemudiannya memutuskan untuk menggunakan segala ilmu pengetahuannya dan berkhidmat untuk raja sambil meneruskan cita-citanya untuk menulis sebuah buku. Tak sangka juga Yo Gwang yang selama ini menjaga Yeon Hee boleh plak bercinta dan berkahwin dengan salah sorang kawan Heo Jun iaitu Soon Deuk. Yo Gwang dan Soon Deuk ni awalnya selalu bergaduh dan tidak menyukai antara satu sama lain, Soon Deuk ni jugalah yang kerap membantu Heo Jun. Lagu tema / OST drama ni sedap2 gak, aku paling suka lagu2 masa scene2 suspen dan mendebarkan tu. Ending drama ni agak konfius gak bagi aku n memang happy ending gak laa bila Yeon Hee tu tak mati pun dan Heo Jun dapat berjumpa gak dengannya lepas 40 tahun kemudian. Masa ni Heo Jun tu pun dah tua hehehe, cuma aku konfius sikit pasal Yeon Hee tu, kenapa die tak cari Heo Jun kalau die tak mati masa tu. Boleh plak dua2 hidup sendirian, berjumpa pun masa dah tua, tapi yang lawaknya diorang tak tunjuk Yeon Hee jadi tua pun cuma tunjuk Heo Jun jer.
Tapi ada gak yang cakap yang Heo Jun ketika tua tu dah mati dalam perjalanannya n berjumpa Yeon Hee selepas mati, lebih kurang gitulah, wahh memang konfius, kiranya kena buat ending sendiri lah ni. Selain itu ada satu watak misteri dalam drama tu yang tiba2 muncul dan tidak dijelaskan siapakah die, benda ni buat penonton macam tertanya-tanya jugak laa di episod akhir tu. Apapun memang seronok gak la layan drama Mirror Of The Witch ni, jalan cerita die unik dan suspen, cuma di pertengahan jalan cerita, drama ni jadi bosan sikit sebab meleret-leret dan asyik pi mai pi mai tang tu gak hahaha, diorang asik ulang benda yang sama jer dan bomoh Hong Joo tu selalu jer menang dengan agenda jahatnya tu. Secara keseluruhannya aku masih terhibur menonton drama ni, apapun aku bagi 8 Bintang dari 10 bintang untuk drama Mirror Of The Witch ni.

2 ulasan:

  1. hmm..rambut tukar kaler? mcm cerita dragonball jer..goku pon tukar kaler gak rambut dia

    Faizal Tahir suruh terjah kat sini Raver Si Sotong Vs Hipster Bermisai Lentik

    BalasPadam
  2. tersuka tanpa sengaja pulak dah ni. hehe

    BalasPadam

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017