29 Jul 2012

SketSa RaMadHaN~SaHuR..


Ingatlah pesan Nabi s.a.w. yang bersabda:"Perbezaan antara puasa orang Islam dan puasa ahli kitab (Yahudi & Nasrani) ialah makan sahur." (HR al-Tirmizi)
Nabi saw. bersabda,: "Bersahurlah kamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu terdapat keberkatan." (HR Bukhari)

Nabi saw. bersabda, :"Sebaik-baik makanan sahur bagi orang mukmin adalah kurma." (HR Ibnu Hibban & Baihaqi)

Nabi saw. bersabda,: "Bersahur ada keberkatan. Oleh itu, janganlah kamu meninggalkannya walaupun hanya meminum seteguk air. Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas orang-orang yang makan sahur." (HR Ahmad).

♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

12 ulasan:

Chic Na berkata...

betul tu kan. kalau pasal bola ada yg sanggup bangun & berjaga malam. tp kalau sahur? huhu..

Cendol berkata...

bnyk manfaat nye sahur kan.huh semangat nk bgn sahur esok!slmt sahur miss banu :)

Si Matatajam berkata...

Tq for sharing Cik banu... Semoga kita memperoleh keberkatan dari Allah swt..

dyabunga berkata...

kalau dya terbalik..haha..kalau bola dya sanggup tidur..kalau sahur dya akan bangun tidur.hihi

Deqla manjew berkata...

betul2.. setuju sgt..kaki bola tu kalo x tido pun takpe.. huhh

Yumida berkata...

bila sahur..energi kita bertambah..pastu sempat solat subuh..sahur kan berkat

Wanieys berkata...

betul tu setuju sangat..klu bab bola semua boleh hahaaa

~Sweet Honesty~ berkata...

sweety minum air je kalo malas sahur..

Cik Nur berkata...

setuju sgt2..!
miss banu bngun sahur pukul bape..?

wan nurul hezrina berkata...

bila sahur mcm2 kerja pastuh leh sempat siap.makan,basuh2 umah ket,siapkan kerja2 yang patautlah...n rasa lebih fresh bila bangun awal2 pagi=)

Masha Meisters berkata...

betul tu...kalau org yahudi berpuasa mne ada sahur2 ni kan...takkan kita nak sama gan mereka gak....xmoooooo

Cinta Misteri berkata...

CiM msti kena sahur. Klau tk.....alamatnya tido keletihanlah seharian

Related Posts with Thumbnails