-->

29 Jul 2012

SketSa RaMadHaN~SaHuR..


Ingatlah pesan Nabi s.a.w. yang bersabda:"Perbezaan antara puasa orang Islam dan puasa ahli kitab (Yahudi & Nasrani) ialah makan sahur." (HR al-Tirmizi)
Nabi saw. bersabda,: "Bersahurlah kamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu terdapat keberkatan." (HR Bukhari)

Nabi saw. bersabda, :"Sebaik-baik makanan sahur bagi orang mukmin adalah kurma." (HR Ibnu Hibban & Baihaqi)

Nabi saw. bersabda,: "Bersahur ada keberkatan. Oleh itu, janganlah kamu meninggalkannya walaupun hanya meminum seteguk air. Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas orang-orang yang makan sahur." (HR Ahmad).

12 ulasan:

  1. betul tu kan. kalau pasal bola ada yg sanggup bangun & berjaga malam. tp kalau sahur? huhu..

    BalasPadam
  2. bnyk manfaat nye sahur kan.huh semangat nk bgn sahur esok!slmt sahur miss banu :)

    BalasPadam
  3. Tq for sharing Cik banu... Semoga kita memperoleh keberkatan dari Allah swt..

    BalasPadam
  4. kalau dya terbalik..haha..kalau bola dya sanggup tidur..kalau sahur dya akan bangun tidur.hihi

    BalasPadam
  5. betul2.. setuju sgt..kaki bola tu kalo x tido pun takpe.. huhh

    BalasPadam
  6. bila sahur..energi kita bertambah..pastu sempat solat subuh..sahur kan berkat

    BalasPadam
  7. betul tu setuju sangat..klu bab bola semua boleh hahaaa

    BalasPadam
  8. sweety minum air je kalo malas sahur..

    BalasPadam
  9. setuju sgt2..!
    miss banu bngun sahur pukul bape..?

    BalasPadam
  10. bila sahur mcm2 kerja pastuh leh sempat siap.makan,basuh2 umah ket,siapkan kerja2 yang patautlah...n rasa lebih fresh bila bangun awal2 pagi=)

    BalasPadam
  11. betul tu...kalau org yahudi berpuasa mne ada sahur2 ni kan...takkan kita nak sama gan mereka gak....xmoooooo

    BalasPadam
  12. CiM msti kena sahur. Klau tk.....alamatnya tido keletihanlah seharian

    BalasPadam

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017