-->

15 Mei 2010

PiaLa ThOMas 2010 TERLePas Lagi..(MaLaySia vs ChiNa) 3-0


Rasanya hampir semua rakyat Malaysia dah tahu yg Malaysia dah tewas dengan China dlm saingan Piala Thomas dgn 3-0 di tempat sendiri..Bagi aku, aku mang dh agak dh Malaysia akan kalahnyer..tpi xde la kalah teruk smpai 3-0..aku agak mungkin Malaysia akan kalah tipis jer la..tp terbalik lak jadinyer..kalah teruk..smpai 3-0..pemain-pemain pun x beri saingan yg sengit, cepat menyerah kalah..dlm dua set je main..pastu pihak lawan dh menang…dah la kalah teruk..pastu kalah plak dgn senangnyer di depan penyokong sendiri lak tuh..beregu kedua yakni zakry latif dan hong teow pe ntah nama die n hafiz hashim x sempat diturunkan kerna Msia dh kalah awal..situasi ni nyata berbeza dlm saingan piala Thomas di Jakarta pada tahun 2008 yg menyaksikan Malaysia kalah tipis ngan China iaitu 3-2 yg turut menyaksikan Lee Chong Wei berjaya kalahkan Lin Dan yg berlagak tuh..huhu..


Aku ni walaupun awal2 x meletak harapan tggi utk Malaysia menang ngan China, tapi aku excited nak menonton prlawanan piala Thomas ni..aku ingatkan perlawanan Msia ngan China start waktu petang..so pukul 2 ptg aku dh siap2 buat kerja apa yg perlu buat..pukul 2.30 aku dh ada kt depan tv..tp rupenyer perlawanan Indonesia ngan Jepun lak yg ada..tp xpela aku layankan jap..aku tgk perlawanan taufik hidayat ngan kenichi tago..hbis perlawanan diorng aku pun tukar chanel lain..aku tgk cite cahaya kt Astro..pastu bile buka chanel yg ada siaran prlwnan badminton tu perlawanan antara Indon-Jepun x habis2 lgi..pastu aku dpt tau perlawanan Msia bermula pkul 7mlm..so aku off je la dulu tv..dan buat kerja apa yg patut..


Pukul 7mlm buka la jap tv tgk…mang ramai gler penyokong msia yg hadir kt stadium..seronok plak aku tgk kt tv..semangat gitu..so bermula lah perlawanan dtk Lee Chong Wei..aku pun x tahu kenapa ngan die hari ni..main mcm x nak main..mcm hlg konfident..Lin dan byk menguasai permainan..walaupun Lee chong wei cuba bangkit di hjg2 prlawanan tp dh terlambat..dia kalah ngan senangnyer..dlm dua set jer..mungkin tekanan nak menang sgt di tmpt sndiri buat kan die byk lakukan kesalahan dn akhirnya gagal..bile dh menang Lin Dan ngan slumbernyer bukak baju nyer..pastu cuba memprovok penonton2 Malaysia dgn aksinyer yg menyakitkan hati para penyokong Msia…aku harap t..biar die kalah ngan taufik hidayat..padan muke die yg bongkak yg amat..


Kemudian beregu pula masuk ke gelanggang iaitu Tan Boon Heong & Koo Kien Kiat lwn Cai Yun dan Hai Feng lau x silap nama die..nmpk beregu Msia cuba memberi saingan yg sengit juga namun tetap kalah dlm 2 set gak..aku lak slalu tukar chanel bile tgk Msia asyik ketinggalan..bile dh kalah..harapan Msia digalas pada bahu Wong Chong Han..yg akan menentang Chen Jin..sama gak mcm Chong Wei..Wong Chong Han pun main ala2 lembik gak..dgn sngnya kalah pada Chen Jin dlm 2 set gak..tnpa tentangan sengit..aku masa ni mang dh agak Knform kalah dh..walaupun kerap tukar chanel..huhuhu..akhirnya secara rasminya Malaysia KaLah dengan China 3-0 di tempat sendiri, di hadapan ribuan penyokong sendiri..tanpa memberikan tentangan yg sengit pada China..apa pun aku merindukan saat-saat manis ketika Malaysia membuat kejutan

pada saingan Piala Thomas pada tahun 2002, yang mana menyaksikan Malaysia membuat kejutan mengalahkan China di tempat China sendiri pada perlawanan separuh akhir gak, dgn 3-2 kot lau silap la..mang mantap la masa ni..x sangka tul..tpi malangnya Malaysia tewas plak ngan Indonesia pada perlawanan akhir kat China..
Selepas daripada ni Malaysia sukar dh nak menewaskan China..mereka makin kebal..banyak pemain muda, berbanding Malaysia yg mana telah dilabelkan oleh jurulatih china bahawa Malaysia hanya memiliki pemain2 tua..sedap tul mulut die mengata org..


Apa pun x boleh la 100 peratus salahkan pemain..atau terlalu mengkritik para pemain sgt..sbb mereka berhadapan tekanan yg hebat yakni dri segi mental utk meNang di tempat sendiri di hadapan penyokong sendiri..jdi dri awal lg harapan yg tggi telah diletakkan di bahu mereka..kalau aku sendiri di tempat diorang..aku pun x mampu rasanya nk handle tekanan utk pasti menang tu..huhu..kesian juga kat diorang ni bila menang dipuji melangit..bila kalah dikritik teruk..emmm dh lumrah dunia dan perangai manusia begitu, susah nak kikis..mesti ada pihak perlu dipersalah..bagi aku x salah kalau kalah tipis..tp kalau kalah teruk dlm 2 set jer dgn markah or mata yg dipungut sedikit jer..mcm ade yg x kena..agak sukar la utk rakyat Malaysia menerima kekalahan dgn hati yg terbuka kerana tentangan yg diberikan oleh team Msia x sengit mana..mcm nk bagi mata free jer..


Tp pe pun benda dh berlalu..kita merancang tuhan yg menentukan..kita dh berusaha Cuma rezeki x memihak pada kita lagi..

So cuba lagi pada 2012 nanti..huhuhhu

FiKirKaN BoLeH…MaLaYSia BoLeH..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana sudi meninggalkan komen anda di sini. Sila komen dengan berhemah yer.

My Random Post

Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Miss Banu 2009-2017